Interactive Education of Introductory Engineering via Multimedia

멀티미디어를 이용한 인터액티브 공학개론 교육

  • Park Sang-Joo (School of Mechanical and Intelligent System, Pusan National University) ;
  • Yoon Joong-Sun (School of Mechanical Engineering, Pusan National University)
  • 박상주 (부산대학교 지능기계공학) ;
  • 윤중선 (부산대학교 기계공학부)
  • Published : 2004.09.01

Abstract

We introduce an introductory engineering education course for engineering majors and non-engineering majors. This course does not require any previous knowledge and experience on engineering. It requires strong curiosities and imaginations on current and future society we live in, where technology is inseparable ingredient. Course encourages attendees to explore fundamental issues of engineering: what is proper technology and what are proper ways of exercising engineering, issues dealt in soft engineering. Since course topics cover many aspects of technology, traditional learning methods fail to be successful and efficient. Various efficient learning methods have been proposed and implemented. We utilize various interactive tangible media, which include simulated thought experiments and physical media experiences. About twenty (20) episodes in short film format are produced based on scenario written according to related issues selected. Physical media like interactive robots are introduced for attendees' stimulated experiences. We summarize our exciting experiments on interactive teaching experiences at Pusan National University which include on/off-line interactions, assignments, projects, and evaluations.

수강자의 전공에 상관없이 어렵고 다양한 공학의 문제들을 쉽게 접근하도록 하는 강의를 소개한다. 이 강의는 공학에 대한 사전지식이나 경험을 요구하지 않는다. 반면에 기술과 동떨어져 생각할 수 없는 일상생활의 현재와 미래의 모습에 대한 강한 호기심과 상상력만을 수강자에게 요구한다. 강의를 통하여 바람직한 공학과 공학행위란 무엇인가 하는 공학의 기본적인 문제제기에 대해 수강자들이 고민해 볼 수 있도록 유도한다. 강의 주제가 공학의 다양한 면을 다루기 때문에 기존의 학습 방법은 효과적이거나 성공적이지 못하다. 이에 대한 대안으로 강의에서는 모의적인 사유실험과 물리적인 미디어 체험 등을 이용한 효과적인 학습법을 사용하였다. 선정된 공학적 주제에 따라 씌어진 시나리오를 구성하고 이 시나리오에 따라 짧은 영화 형식의 약 20개의 강의 컨텐츠를 만든다. 제작된 영상을 보면서 수강자들과 토론을 나누었다. 수강자의 흥미 유도를 위하여 로봇과 같은 미디어가 사용되었다. 온라인과 오프라인에서의 강의자와 수강자 사이의 인터액션 유도, 공학적 주제에 대한 적극적인 의견 개진을 유도하는 과제 수행, 강의 주제에 관련된 영상 제작 프로젝트 수행 및 평가 등 인터액티브한 공학개론 교육 사례로 부산대학교에서 시행된 지능공학 강의 경험을 소개한다.

Keywords

References

  1. 윤중선(2003). 낯선 공학 소프트 공학. 기계저널. 13(12). pp. 47-53
  2. Park, Sangjoo and Yoon, Joongsun(2004). Interactive technology education at Pusan National University. Proceedings of the International Conference on Control. Automation and Systems (ICCAS 2004)
  3. 윤중선(2004). 멀티미디어를 이용한 인터액티브한 공학 강의 콘텐츠 개발 e-Learning 콘텐츠 개발 지원사업 개발보고서, 부산대학교
  4. Interactive technology initiative. http://cafe.daum.net/ITI2003 and http://iic.me.pusan.ac.kr, Intelligence. Information & Controls Lab., Pusan National University
  5. Norman. Donald A. (2004). Emotional Design: Why We Love (or Hate) Everyday Things. Basic Books. New York
  6. Yoon, Joongsun(2003). Interactive technology: soft engineering. Proceedings of the ICCAS 2003
  7. Pearce, Celia(1997). The Interactive Book: A Guide to the Interactive Revolution. Macmillan Technical Publishing. Indianapolis. Indiana
  8. Ignatius. Adi. et al. (2001). Interactive: a skeptic's guide to the innova tions that are changing our world. Time
  9. Saffo, Paul(2004) It's the media. stupid. Distinguished Speaker Series of SDF orum. Georgre E. Pake Lab., Palo Alto Research Center(PARC)
  10. McLuhan, M. (1964). Understanding Medium: The Extensions of Man, The MIT Press, Cambridge
  11. Weiser, Mark(199l). The computer for the 21st century. Scientific American, 23(4). pp, 66-75
  12. Ferre. Frederick(1988/1995). Philosophy of Technology, The University of Georgia, Athens
  13. Negroponte, Nicholas(1995). Being Digital. Alfred A. Knopf, New York
  14. Groover, Mikell P., Weiss, Mitchell, Nagel. Roger N., and Odrey, Nicholas G. (1986). Industrial Robotics: Technology, Programming, and Applications, McGraw-Hill Book Company, New York
  15. Stork. David G., ed.(1997). HAL's Legacy: 2001's Computers as Dream and Reality, The MIT Press, Cambridge
  16. Harber. Karen. ed. (2003). Exploring the Matrix: Visions of the Cyberpresent. St. Martin's Press. New York
  17. 여명숙(2003), 영화 속의 철학 읽기 (1): HAL의 살인행위에 대하여 누가 책임져야 하는가.?-'2001:우주여 행'을 통해 본 인공지능의 본성에 대한 철학적 재고-. 16차 한국철학자 대회
  18. 김성철(2003) '즐거운 상상력'이 넘치는 공학 강의. 조선일보,A14
  19. 임원철(2003). 공과대학 강화에 비공대생 ‘북적’ 부산일보,12면