교육중심의 산학협동 모델 : LG전자와 한동대학교 사례를 중심으로

An Education-Oriented Industry and University Collaboration Model : A Case Study of LG Electronics and Handong University

  • 이동하 (LG 전자(주) DDM사업본부 영상제품연구소) ;
  • 강득철 (LG 전자(주) DDM사업본부 영상제품연구소) ;
  • 이강 (한동대학교 전산전자공학부) ;
  • 정경훈 (한동대학교 전산전자공학부)
  • Lee Dong-Ha (DND Research Laboratory, Digital Display & Media Company, LG Electronics) ;
  • Kang Deuk-Cheol (DND Research Laboratory, Digital Display & Media Company, LG Electronics) ;
  • Yi Kang (School of Computer Science and Electronic Engineering, Handong Global University) ;
  • Jung Kyeong-Hoon (School of Computer Science and Electronic Engineering, Handong Global University)
  • 발행 : 2004.09.01

초록

본 논문에서는 한동대학교 전산전자공학부와 LG전자의 산학협동 사례를 통해 기존의 연구중심의 산학협동 모델에서 탈피한 교육중심의 새로운 모델을 제시한다. 이 교육중심 산학협동 모델에서는 전통적인 관심이었던 연구 프로젝트의 성공이나 새로운 공학기술의 개발 대신에 현장에서 경쟁력 있는 교육을 제공함으로써 우수한 인력을 기업에 공급하는 것을 기본적인 목표로 하고 있다. 본 논문에서는 이 모델을 통해 기업과 학교 그리고 수요자인 학생 등 모두에게 긍정적인 효과를 기대할 수 있다는 점을 밝혔으며, 이 모델에서의 핵심 프로그램인 수요자 중심의 공동교과과정에 대해서 개발과정 및 운영내용을 살펴보고 현재 상황에서의 평가 결과를 제시한다.

We present a new collaboration model between industry and university through the case study of LG Electronics and Handong Global University. The aim of this education-oriented model is providing highly competitive engineers to the fields instead of accomplishing research projects or developing a new high-end technology. The proposed cooperation model is a win-win strategy for both academia and industry to have not only short-term but also long term benefits. We discuss how to develope and manage the demand-driven course which is the core program of our model. And we also evaluate the pros and cons of this collaboration model.

키워드

참고문헌

  1. 김권회, '우리나라 공학교육의 발전방향,' 공학교육학회지, 제10권 2호, pp.93-99, 2003년6윌
  2. 윤대희,한경희, '공과대학 학부 교육의 혁신방안,' 공학교육학회지 제11권 2호. pp.14-17, 2004년 6월
  3. 조벽, ‘미국 공학교육의 변화방향: ABETEC2000이 양성한 색다른 엔지니어,’ 공학 교육학회지,제10권 2호. pp.72-84, 2003년 6월
  4. Kang Yi. et al.. 'An Education-Oriented Industry and University Collaboration: A Case Study of LG-HGU Model in Korea,' Proc. of the 5th European Workshop on Microelectronics Education. pp.165-168, Lausanne Switzerland, April. 2004