XML 기반의 교육용 동적적응 하이퍼미다어 시스템 설계

Design of the XML Based Educational Adaptive Hypermedia System

  • 백영태 (김포대학 컴퓨터계열) ;
  • 이세훈 (인하공업전문대학 컴퓨터정보공학부)
  • 투고 : 2003.12.28
  • 심사 : 2004.03.15
  • 발행 : 2004.03.30

초록

이 논문에서 설계한 웹 기반 교육용 동적적응 하이퍼미디어 시스템에서는 영역 모델과 사용자 모델을 구조화하기 위해 XML을 기반으로 하는 마크업 언어를 정의한다. 이러한 마크업 언어는 웹 기반 교육용 적용형 하이퍼마디어 분야에서 자료를 구조화하기 위한 간단한 방법론을 가지고 쉽게 확장될 수 있고 저작될 수 있다. 또한 사용자의 브라우징 행위에 따라 자동적으로 하이퍼텍스트 네트워크를 재구성하는 학습 규칙을 제안하였다. 사용자 각각의 동적 이해 과정을 통해 하이퍼미디어 콘텐츠를 프리젠테이션 할 수 있는 기능을 포함하고 있다. 사용자 프로필은 사용자 모델 안에 포함되어 있고, 하이퍼미디어 콘텐츠인 영역 지식은 개념 기반의 영역 모델 형태로 설계되었으며, 제안된 학습 규칙에 따라 동적으로 재구조화가 이루어진다.

The problems of developing web based adaptive hypermedia for education using XML are discussed in this paper. We define two different markup languages using XML. The one structures the domain model and the another describes the user model. These language can be easily extended and authored, with the result of obtaining a simple methodology for data structuring in the field of web based educational adaptive hypermedia. Also, We have suggested three learning rules that automatically restructures hypertext networks according to their user browsing behavior. The user profile is contained in a user model, while the knowledge about the domain can be represented in the form of a concept based domain model. Accordingly.

키워드