DOI QR코드

DOI QR Code

A study on the factors of the Obstetrics & Gynecology healthcare consumers' selection of Hospitals by lifestyle segmentation

의료소비자의 라이프스타일에 따른 병원선택 요인 - 산부인과 병원을 중심으로 -

  • Jeong Hyen Ja (Gyeongsang National University Hospital, Department of Nursing Gyeongsang National University) ;
  • Jung Myun Sook (Gyeongsang National University Hospital, Department of Nursing Gyeongsang National University)
  • 정현자 (경상대학교 병원 신경외과) ;
  • 정면숙 (경상대학교 의과대학 간호학과)
  • Published : 2004.09.01

Abstract

The purposes of this study were to investigate factors of the Obstetrics & Gynecology healthcare consumers' selection of hospitals by lifestyle segmentation and to propose managerial suggestions in health care marketing. Out of total 400 Questionnaires, 351 were considered to be valid for final analysis. The Questionnaire consisted of 81 Questions. 11 demographic Questions, 15 factors for selecting hospitals, 55 lifestyle. The collected data were analyzed with SPSS/pc+ Version 10.0. The subjects were divided into four groups in terms of their lifestyles: 'health active group', 'health conscious group', 'health indifferent group', 'health inactive group'. The analysis of factors related to the selection of hospitals shows that there were four factors: 'accessability', 'medical trust', 'cost and convenience', 'facilities'. Conclusion: As a results of this study, 4 types of healthcare consumers' lifestyle were defined. Each life style has specific characteristics. 'Health active group' pursue 'accessability', 'medical trust', 'cost and convenience' and Health conscious group' depended on 'medical trust', 'cost and convenience'. and 'facilities'. 'Health indifferent group' didn't show any special interest in the selection of hospitals and that 'Health inactive group' relied on 'medical trust', and 'facilities'.

Keywords

References

  1. 강명근(2001). 건강 라이프스타일이 의료이용에 미치는 영향. 연세대학교 보건 학과 박사학위논문
  2. 김경준(1988). 병원 마케팅 전략에 관한 연구. 부산수산대학교 대학원 석사논문
  3. 김동기(2001). 현대마케팅원론. 박영사
  4. 김성연(1987). 병원의 이미지가 병원선택에 미치는 영향분석 -지역 병원을 중심으로- 연세대학교 대학원 경영학과 석사 학위 논문
  5. 김재수(1988). 마케팅조사에 의한 환자의 병원선택 동기분석. 원주의대 논문집,1(1)
  6. 김지윤, 조우현(1999). 라이프스타일과 의료이용 의사결정 과정분석. 보건행정학회지, 9(2)
  7. 김진희(1995). 의료소비자에 대한 소비자의 정보 탐색. 서울대학교 대학원 석사 학위논문
  8. 김홍중(1999). 구전커뮤니케이션이 구매행동에 미치는 영향에 관한 연구 (소비자의 라이프스타일을 중심으로). 서경대학교 대학원 경영학과 석사학위 논문
  9. 박군제(1994). 내과외래 환자의 의료기관 선택요인에 관한 연구. -경기도 성남시를 중심으로-연세대학교 석사학위 논문
  10. 박성연(1996). 한국인의 라이프스타일 유형과 특성. 소비자학 연구
  11. 박주희(1998). 의료 마케팅. 서울 : 현문사
  12. 박희자(2000). 구전 커뮤니케이션 유형에 따른 의료서비스 만족도에 관한 연구. 경상대학교 대학원 간호학과 석사학위 논문
  13. 배현우(1992). 우리나라 병원 마케팅 전략의 추진에 관한 연구. 한남대학교 대학원 박사 학위논문
  14. 서현정(1990). 병원소비자의 선호요인분석(산부인과를 중심으로). 연세대학 보건 대학교 대학원석사학위 논문
  15. 유창민(1999). 인터넷사용자의 라이프스타일에 따른 정보탐색 유형에 관한 연구. 원광대학교 경영학과 석사학위 논문
  16. 이영숙(2003), 의료소비자의 건강라이프스타일 유형에 따른 의료기관선택시 정보탐색에 관한연구, 경상대학교 대학원 석사학위논문
  17. 이인경(1996). 병원특성에 따른 선택요인 및 환자 만족도 비교. 연세대학교 보건대학원 역학 및 질병관리학과 석사학위 논문
  18. 정현자(2003). 산부인과 의료소비자의 라이프 스타일에 따른 구전커뮤니케이션에 관한 연구, 경상대학교 대학원 석사학위논문
  19. 조우현, 이선희, 이해종, 전기홍(1999). 의료서비스마케팅. 퇴설당
  20. 홍효숙(1996). 의료소비자의 구전커뮤니케이션에 관한 연구. 세종대학교 대학원 경영학과 석사학위 논문
  21. Boscarino, J., Steiber, S.R.(1982). Hospital Shopping and Consumer Choice. Journal of Health care Marketing, 2(2),25-34
  22. Elizabeth, K. F. L., Susan, L.(1996). Women's Heath Centers and Specialized Services. Journal of Health Care Marketing, Vol. 16(3)
  23. Green, P. E. and Srinivasin, V.(1978), 'Conjoint analysis in consumer research :issues and outlook', Journal of Consumer Research, Vol 5, 23-105
  24. Jensen J.C (1988). Consumer marketing in health services : essential for success, Health Care Marketing Review,1(1):21-26
  25. Lane P.M., Lindquist J.D(1988). Hospital Choice: a summery of the key empirical and hypothetical finding of the 1980s. Journal of Health Care Marketing;8(4):5-20
  26. Lazer, W.(1988). 'Lifestyle Concept and Marketing,' Toward Scientific Marketing, proceedings of the American Marketing Association, December
  27. Plummer, J. T.(1974). 'The Concept and Application of Life Style Segmentation,' Journal of Marketing, Vol 38, January
  28. Phibbs C.S .et al(1993). Choice of Hospital for delivery: A Comparison of high-risk and low-risk Women. Health Services Research ,28(2); 201-222
  29. Weber, M.(1968). Economy and Society Bedwinster Press N. Y, vol. 1, 305-306
  30. Wells, W.D. and Tigert, D. J.(1971). Activities, Interests and Opinions, Journal of Advertising Research, 11, 27-36
  31. Wilson, W. R., & R. A. Peterson(1989). 'Some Limits on the Potency of Word of Mouth Information,' Advances in Consumer Research, Vol.16; 23-29

Cited by

  1. The Effects of Socioeconomic factors on Medical Information resources when Choosing Medical Service vol.12, pp.11, 2011, https://doi.org/10.5762/KAIS.2011.12.11.4968