Exchange Rate Pass-Through and Market Response: Competition between Korea and Japan in the US Steel Market

환율전이와 시장의 반응: 미국 철강시장에서의 한국과 일본의 경쟁

  • Published : 2004.12.31

Abstract

This paper theoretically formulated and empirically explored the relationship between exchange rate pass-through (ERPT) for (average) market price and an individual country's price, using steel products data in the US market, with special reference to two major steel exporting countries, Korea and Japan. It was found that the direction of market ERPT can be different from that of individual ERPT that each exporter experiences, due to strategic interactions among producers and different parameters. Vector error correction (VEC) models and impulse response analysis were used with the statistical inference based on the bootstrap-after- bootstrap of Kilian (1998) for short-run, and the fully modified estimation of Phillips and Hansen (1990) was used for long-run. Empirical results indicate that market ERPT in the US market due to changes in Korea-US exchange rates is different from those due to changes in Japan-US exchange rates. The framework developed in this study indicates that this phenomenon is attributed to either (i) the two countries have individual ERPTs of different magnitudes and directions for the products in the US market, or (ii) the pricing strategies of the other exporters' (to the US steel market) respond differently depending on whether the price of the product from Korea changes or that from Japan does. As each exporter's ERPT can be significantly different, and market response to each country's ERPT can be also different, this study concludes that it is crucial for an exporter to understand how competitors in the market respond to changes in its price, as well as to understand how its price changes when the relevant exchange rate fluctuates.

환율의 변화에 따른 개별 교역재 가격의 변화는 '환율전이효과(Exchange rate pass-through)'로 불리며, 국제경제학의 가장 중요한 연구분야 중의 하나로 인식되고 있다. 또한 환율변화 당사국의 교역재 가격변화에 따라 시장전체에서 일어나는 환율의 전이현상은, 수출시장과 특정수출국의 환율이 변화할 때 수출국의 가격책정전략과 시장전체의 반응에 대한 정보를 제공해줄 수 있다는 점에서 깊은 연구가 필요하다. 그러나 대부분의 연구는 환율변화에 따른 특정 국가의 수출재 가격변화만을 고려할 뿐, 경쟁국 재화가격의 변화나, 이에 따른 수출대상국의 재화시장이 전체적으로 받는 충격에 대한 연구는 거의 이루어지지 않고 있다. 본 논문은, 한국과 일본의 대미 달러 환율변화에 따른 철강재의 가격변화를 통해 시장의 반응을 분석한다. Bootstrap-after-bootstrap을 활용한 vector error correction 모형과 이에 따른 충격반응함수분석, 그리고 Phillips-Hansen의 추정방법(fully modified estimation)을 통한 분석은 몇 가지 중요한 시사점을 제공하는데, 그중 가장 중요한 두 가지를 요약하면 다음과 같다. 즉, (i) 한일 양국의 환율변화는 미국 철강시장에서의 양국 수출철강가격에 대해 서로 다른 개별적 전이효과를 야기하며, (ii) 여타 수출국의 반응도 한일 양국 중 어느 나라 제품의 가격이 변화하는가에 따라 달라진다는 것이다. 이에 따라 같은 비율의 환율변화에 대해서도 그 당사국에 따라 시장의 가격반응은 달라지게 됨을 알 수 있다.

Keywords