A Study on Life Style and Behavior Characteristics of the Costume Player

코스튬플레이어들의 라이프스타일과 행동특성에 관한 연구

  • 정혜영 (부경대학교 패션디자인학과) ;
  • 정희경 (부경대학교 패션디자인학과) ;
  • 서용한 (울산과학대학 유통정보과) ;
  • 오희선 (부경대학교 디자인학부) ;
  • 이명희 (부경대학교 디자인학부)
  • Received : 2003.08.14
  • Published : 2004.02.29

Abstract

Costume plays have been of interest to young people in the recent years. The much increased interest in costume plays has prompted many researchers to verify the behavior characteristics of costume players Despite the importance of the costume play, there has been no systematic study of it. The purpose of this study is to demonstrate the influence of life style on behavior characteristics of the costume player. The subjects of this study were members of the web sits(www.cosmaker.com). A total of 155 subjects responded to the questionnaires and the 143 responses were used for further data analysis. The data was analyzed by factor analysis, cluster analysis, and one-way ANOVA. These were the results of the stud: First, costume player groups are classified into three sub-dimensions: other people-oriented, show-off oriented, and exclusive ego oriented. Second, the behavior characteristics of costume player are significantly shown among those groups.

Keywords

References

  1. 김선희 (2003) 신체이미지와 라이프 스타일에 관한 연구. 복식,53(1), 87-98
  2. 김은정 · 박양규 · 박중재 (2002) '윈도우용 SPSS 통계분석 10'. 21 세기사, 서울, pp.258-273
  3. 남궁윤선·환선진 (2001) 우궈나라 코스플레 하위문화의 외모특성과 상징적 의미. 한국의류학회지, 25(1), 132-143
  4. 노형진 (1999) '한글 SPSS WIN에 의한 알기쉬운 다변량 분석'. 형설출판사, 서울, pp.392-407
  5. 노형진 (2000) '한글 SPSS WIN에 의한 조사방법 및 통계분석'. 형설출판사, 서울, pp.553-566
  6. 노형진 · 정한열 (2001) '한글 SPSS 10.0 기초에서 응용까지'. 형설출판사, 서울, pp. 157-204
  7. 류숙희 ·김보연 (2002) 라이프스타일이 의복스타일 이미지평가와 선택에 미치는 영향. 한국의류학회지, 26(2), 227-238
  8. 매일경제 (2003) 만화속 주인공이 되고 싶다. 5. 22, p.44
  9. 박성연 (1996)한국인의 라이프스타일 유형과 특성. 한국마케팅학회지,11(1), 19-34
  10. 스포츠투데이 (2003) 청소년들 왜 코스프레에 열광하나. 6. 16, p.29
  11. 여운승 (2000) '사회과학과 마케팅을 위한 다변량 행동 조사'. 민영사, 서울, pp.583-622
  12. 유창조 (2003) 아바타의 소비경험에 관한 탐객적 연구: 자아와 아바타의 관계를 중심으로. 마케팅관리연구,8(1), 79-98
  13. 이부련 (1998) 라이프스타일과 의복구매행동과의 관계연구. 한국복식학회, 37, 17-32
  14. 이승희 (2000) 라이프스타일에 따른 과시소비성향 및 의류쇼핑동기에 관한 연구. 복식문화연구, 8(6), 842-852
  15. 차은정 ·박혜선 (1999) 여고생들의 라이프스타일과 상표 및 광고 이미지 지각에 관한 연구. 한국의류학회지, 23(8), 1119-1130
  16. 채서일 (1994) 신세대에 관한 라이프스타일 분석. 고주뀨 경영대학,38, 93-107
  17. 한겨레 (2003) 한국적 코스튬플레이 꿈틀. 5. 30, p.32
  18. 한경미·나영주 (2002) 여성 소비자의 라이프스타일 유형과 선호감성. 한국의류산업학회지, 4(1), 56-63
  19. Kinsella S. (1998) Japanese subculture in the 1990s: otaku and the amateur manga movement. The Journal of Japanese Studies, 24(2), 289-316 https://doi.org/10.2307/133236
  20. Lazer W. (1963) 'Life Style Concepts and Marketing in Toward Scientific Marketing'. ed. Greyser Stephen A., Cicago IL: American Marketing Association, pp. 103-139
  21. http://www.cospre.com (2003) 코스프레의 개념 , 성격, 발전과정
  22. http://www.encyber.com 두산세계대백과