DOI QR코드

DOI QR Code

Conservation and Investigation of Buddhist Image Engraved on the Bronze Mirror(Gyeongsang) in Goryo Period

고려시대 경상(鏡像)의 보존처리와 표면기법 조사

  • Cho, Namchul (Conservation Science Lab., The National Museum of Korea) ;
  • Hur, Yoonhyun (Conservation Science Lab., The National Museum of Korea) ;
  • Kwon, Hyuknam (Conservation Science Lab., The National Museum of Korea) ;
  • Yu, Heisun (Conservation Science Lab., The National Museum of Korea) ;
  • Huh, Ilkwon (Conservation Science Lab., The National Museum of Korea) ;
  • An, Juyoung (Conservation Science Lab., The National Museum of Korea)
  • 조남철 (국립중앙박물관 보존과학실) ;
  • 허윤현 (국립중앙박물관 보존과학실) ;
  • 권혁남 (국립중앙박물관 보존과학실) ;
  • 유혜선 (국립중앙박물관 보존과학실) ;
  • 허일권 (국립중앙박물관 보존과학실) ;
  • 안주영 (국립중앙박물관 보존과학실)
  • Published : 2004.12.01

Abstract

Buddhist image engraved on the bronze mirror in the Goryo period were conserved in 1986 and 1996, respectively. As the time passed, re-conservation was required that powdered copper corrosion product on the mirror image occurred. Accordingly, additional conservation including stabilization and consolidation were carried out to prevent further corrosion. The powder filled in the line of the buddhist image and the chasing techniques were examined using microscope and portable X-ray fluorescence analyzer. The result showed that composition of powder were gold, silver and calcium(calcite or gypsum). The main chasing techniques used to engrave pattern seemed to be dotted-line, hairline and the kicking-line engraving.

고려경상들은 1986년과 1996년에 1차 보존처리하였으나 소장품 점검과정에서 분말화된 동제부식물을 발견하였고 이에 대한 재처리가 필요한 상태였다. 따라서 안정화와 강화처리 등의 보존처리를 실시하여 더 이상의 부식이 진행하지 않도록 하였다. 또한 경상표면의 문양을 채우고 있는 분말과 조금(彫金)기법을 실체현미경과 휴대용X-선형광분석기로 조사한 결과 경상의 문양을 채우고 있던 분말은 금분, 은분, 호분(또는 석고) 등이며 또한 경상표면의 문양을 시문한 주된 조금(彫金)기법은 점선조각, 모조각(삼각선파기와 둥근선파기), 축조각 등을 사용하여 표현한 것으로 보인다.

Keywords