Theoretical Reviews of Client Briefing and Suggestions for Conducting it in Korea

건축주 브리핑의 이론적 고찰 및 이의 국내 수행 방향 제언

  • 김주형 (동명정보대학 건축공학과)
  • Published : 2004.06.01

Abstract

Building industry clients are suggested to clarify requirements and needs properly at the pre-project stage. According to these they can develop options to meet their needs with considering their resources and business case. At this stage, they make decisions while professionals in the industry are not involving. This process is called client briefing at the pre-project stage. However, client briefing is not a discrete process only conducted at this stage; various clients briefings should be performed over a project lift cycle. The client briefing at the pre-project stage is more important than others as the value for the clients is clarified at this stage - they may not be satisfied for the project results even when the project is finished on time within budget if the value itself is incorrectly defined. Given that the client briefing is important as stated, this paper aims to review theory on client briefing focusing those at the pre-project stage. As a part of research, a prototype workshop for client briefing is held and findings from it are summarized. Finally, suggestions for conducting client briefing in Korea are presented in terms of directions of relevant research, systems in the industry and points that clients or client briefing consultants should consider.

건설프로젝트 이전단계에서 건축주는 필요와 요구를 파악하고 분석한 후 이를 달성하기 위한 여러 대안을 세우게 된다. 이 단계에는 설계자, 엔지니어 설계자, 시공자 등 전통적인 건설전문가가 참여하지 않고 건축주 스스로 혹은 외부의 자문을 받아 건축주가 의사결정을 내리게 된다. 이렇게 건축주의 요구, 필요, 관심 및 우려 등을 파악한 후 건축주의 현재 업무내용과 보유자원을 종합하여 문제를 형상화 하고 해결해 가는 과정을 프로젝트 이전 단계의 건축주 브리핑이라고 한다. 건축주 브리핑은 프로젝트 이전단계에만 시행되는 한시적인 활동이 아니라 프로젝트 전 과정에 걸쳐 지속적으로 수행된다. 특히 프로젝트형성 이전 단계의 건축주 브리핑이 중요한 이유는 이 단계에서 건축주가 본연의 사업전략에 근거해 필요를 적절하게 규명하지 못할 경우 정해진 예산, 기간, 품질 목표를 달성한 건설프로젝트라 할지라도 최종적으로 건축주에게는 가치를 줄 수 없기 때문이다. 본 논문에서는 국외에서 최근 개념이 정립되고 있는 프로젝트 이전 단계의 건축주 브리핑에 관해 이론적으로 고찰하고자 한다. 이를 토대로 건축주 브리핑 수행 시 고려해야 할 사항을 중심으로 국내수행 방향을 제언한다.

Keywords

References

  1. Barrett, P. and Stanley, C. 'Better Construction Briefing', Blackwell Science Ltd., Oxford, UK, 1999
  2. Blyth, A. and Worthington, J. 'Managing the Brief for Better Design', Spon Press, London, UK, 2001
  3. Kelly, J. and Male, S. 'Value Management in Design and Construction', E & Fn Spon, London, UK, 1993
  4. O'Reilly, J. J. N., Better Briefing Means Better Building, Building Research Establishment, Garston, 1987
  5. Cherry, E. 'Programming for Design', John Wiley & Sons, Inc., NY, US, 1999
  6. CIB, Briefing the Team: A guide to better briefing for clients, Thomas Telford, London, 1997
  7. Green, S., Beyond value engineering: SMART value management for building projects, International Journal of Project Management, 12(1), p.p.49-56, 1994
  8. Connaughton, J. and Green, S. Value Management in Construction: A client's guide, CIRIA, 1996