Abstract
The purpose of this study is to propose a way that improves the construction management for remodeling of building. The study attempts to deal with the case study for application and suggests some positive and negative lessons. The main contents and results of the study are as follows. (1) Through the repetitive joint meetings among the various participants, decision making for the remodeling process can be speeded up. (2) Clear work order and communication for work scope can be accomplished by using perspective drawing in design phase. (3) Reliable construction planning and scheduling for remodeling of building can be proposed through case study. (4) By a sound survey, conflict elements can be resolved in advance. Also reasonable procurement plan of equipments and multi-skilled labor can be important factors to keep a construction schedule in time. (5) Through the comparison a case project with other sites having a similar work scope, improvement effect in a time and cost aspect was analyzed quantitatively. The study also recommends that, as a future research, the remodeling process model be developed for more general applications in remodeling of building.
현재 대부분의 리모델링 현장은 시설에 대한 사전정보부족, 공간적인 제약과 같은 예상치 못한 현장조건. 작업범위의 변경 등으로 인해 촉박한 공사기간으로 추진되고 있으며, 이는 조악한 품질의 원인이 되고 있다. 또한 다소 복잡한 작업체계를 가지고 있어 기존시설의 운영일정과 공사일정과의 충돌로 인한 갑작스런 작업대기시간의 발생 등 효율적인 공정관리에도 많은 어려움이 뒤따른다. 따라서 본 연구에서는 실제 리모델링 사례를 통하여 현장관리 절차 및 사례현장에서 나타난 시공관리상 문제점의 개선과정을 통해 리모델링 공사현장의 효율적 관리방안을 제시하는 것을 목적으로 하였다. 관리방안의 수립을 위해 문헌을 통하여 관리상의 문제점을 도출하였고, 사례분석을 통해 공사단계별 현장관리절차, 관리사항을 파악하여 관리상 성공요인을 도출하고, 향후 리모델링 현장에서의 효율적 관리방안을 제시하였다.