Analysis of Interaction Pattern of the Students in Online Discussion of Physics Investigation

온라인 물리탐구토론에 나타난 학생들의 상호작용 유형 분석

  • Published : 2004.06.30

Abstract

In this study, the on-line discussion learning system of physics investigation was developed for developing the creativity in the problem solving and critical thinking. And with the number of participants of a topic unit, the formation of multiple discussion field and a turn-taking, we found that the interaction patterns of the students were composed of interpersonal interaction pattern, interaction pattern of one to one participation, interaction pattern of one to many participation and interaction pattern of many to many participation. These interaction patterns could make us understand the participation structure and the aspect of interaction of the students in the cyber space.

본 연구에서는 학생들의 창의적 문제해결력과 비판적 사고력을 함양하기 위한 프로그램으로 온라인 물리탐구토론 학습체제를 개발하여, 온라인 물리탐구토론에 참여한 학생들의 상호작용 유형을 단위토론에서의 참여자 수, 다중토론장의 형성, 대화의 이동을 중심으로 구분하여 개인간 상호작용 유형, 일대일 참여의 상호작용 유형, 다중참여로 인한 일대다 상호작용 유형, 다대다 상호작용 유형등으로 분류하였다. 이는 사이버 상에서 벌어지는 학생들의 참여구조와 상호작용 양상을 파악할 수 있어 온라인을 통한 교육의 방향에 좋은 정보를 제공해 줄 수 있을 것으로 기대한다.

Keywords

References

  1. 강석진(2000). 토론 과정에서 사회적 합의 형성율 강조한 개념 학습 전략: 교수 효과 및 소집단 토론에서의 언어적 상호작용. 서울대학교 박사학위 논문
  2. 교육부(1997). 과학 중학교 교육과정, 교육부고시 제1997-15호
  3. 김희경(2003). 중학생의 동료간 논변 활동을 강조한 개방적 물리 탐구: 조건, 특징, 역할을 중심으로. 서울대학교 박사학위 논문
  4. 이봉우(2003). 온라인 물리탐구토론 학습체제 개발 및 영재들의 상호작용 분석. 서울대학교 박사학위 논문
  5. 이봉우, 손정우, 이성묵(2003). 과학 영재를 위한 물리탐 구토론 학습체제 개발과 상호작용지도를 통한 분석. 새물리 47(5), 279-286
  6. 한수진 (2002). 과학 개념 학습에서 협동적 소집단 토론의 효과. 서울대학교 석사학위 논문
  7. Bates, A. W.(1990). Interactivity as a criterion for media selection in distance learning. Paper presented at the Annual Conference of Asian Association of Open Universities. Jakarta. Indonesia
  8. Berge. Z. L.. & Collins, M.(1993). Computer conferencing and online education. Arachnet Electronic Journal on Virtual Culture, 1(3)
  9. Dillon, J. T.(1994). Using discussion in classroom. Buckingham, UK: Open University Press. 김정효역(1997). 토론 학습의 이론과 실제, 서울: 교육과학사
  10. Driver, R,(1995). Constructivist approaches to science teaching. In L. P. Steffe & J. Gale (Eds.), Constructivism in education (pp. 385-400). Hillsdale: Lawrence Erlbaum Associates. Inc
  11. Harasim. L.(1990). On-line education: Prespectives on a new environment. NY: Praeger Publishers
  12. Harasim. L.(1993). Global Networks: Computers and International Communication. Cambridge, MA: MIT Press
  13. Henri, F.(1992). Computer conferencing and content analysis. In A. R. Kaye (Ed.), Collaborative Learning Through Computer Conferencing: The Najaden Papers (pp. 115-136). NY: Springer
  14. Hoadley, C. M., Linn. M. C.(2000). Teaching science through online, peer discussions: SpeakEasy in the Knowledge Integration Environment. International Journal of Science Education, 22(8). 839-857 https://doi.org/10.1080/095006900412301
  15. Meyer, K., & Woodruff, E.(1997). Consensually driven explanation in science teaching. Science Education, 81(2). 173-192 https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-237X(199704)81:2<173::AID-SCE4>3.0.CO;2-C
  16. Moore, M. G.(1993). Three types of interaction. In K. Harry, M. John. & D. Keegan(Eds.), Distance education: New perspectives (pp. 19-24). London: Routledge
  17. Moore M. G. & Kersley, G.(1996). Distance education: A systems view. Belmont: Wadsworth Publishing Company. 양영선, 조은순(1998)(역). 원격교육의 이혜와 적용. 서울:예지각
  18. Paulsen, M. P.(1995). Moderating educational computer conferences. In Berge, Z. L. & Collins, M. P. (Eds.), Computer-mediated communication and the on-line classroom in distance education. Cresskill. NJ: Hampton Press
  19. Rafaeli, S.(1988) Interactivity: From new media to communication, Sage Annual Review of Communication Research: Advancing Communication Science Vol. 16, 110-134. Sage: Beverly Hills, CA
  20. Rafaeli, S., & Sudweeks. F.(1997). Networked Interactivity. Journal of Computer-Mediated Communication. 2(4)
  21. Richmond, G., & Striley, J.(1996). Making meaning in classroom: Social processes in small-group discourse and scientific knowledge building. Journal of Research in Science Teaching, 33(8), 839-858 https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-2736(199610)33:8<839::AID-TEA2>3.0.CO;2-X