References
- 강석진, 신숙희, 노태희(2002). 변칙사례에 대한 초등학생들의 반응 연구. 한국과학교육학회지, 22(2), 252-260
- 김범기, 권재술(1995). 과학개념과 인지적 갈등의 유형이 학생들의 개념변화에 미치는 영향. 한국과학교육학회지, 15(4), 472-486
- 김선영, 정 철, 정진우(2002). 공룡의 멸종 관련 불일치 자료에 대한 중학생의 반응 유형. 한국지구과학회지, 23(7), 543-551
- 김익균(1997). 꼬마전구 실험에서 자신의 생각과 불일치하는 실험결과에 대한 대학생들의 반응. 물리교육, 15(2), 88-99
- 김지나, 이경호, 권재술(2000). 갈등상황 제시 유형에 따른 학생들의 물리 개념 변화 유형. 새물리, 40, 84-93
- 노태희, 임희연, 강석진(2000a). 변칙 사례에 대한 학생들의 반응 유형. 한국과학교육학회지, 20(2), 288-296
- 노태희, 임희연, 강석진(2000b). 성과 나이에 따른 인지갈등 유발 및 개념 변화의 비교. 한국과학교육학회지, 20(4), 634-641
- 노태희, 정은희, 강석진, 한재영(2002a). 개념학습에서 변칙사례의 역할. 한국과학교육학회지, 22(3), 586-594
- 노태희, 김순주, 강석진, 김재현(2002b). 밀도 학습에서 변칙사례의 제시 방식과 권위 수준이 인지 갈등과 개념변화에 미치는 영향. 한국과학교육학회지, 22(3), 595-603
- 박종원, 장병기, 윤혜경, 박승재(1993). 중학생들의 빛과 그림자에 대한 증거 명가. 한국과학교육학회지, 13(2), 135-145
- 박종원, 김익균, 이무, 김명환(1998). 학생 선개념을 지지하는 증거와 반증하는 증거에 대한 학생의 반응. 한국과학교육학회지, 18(3), 283-296
- 백성혜, 김혜경, 채우기, 권 균, 노태희(1999). 학습자의 학습 동기를 고려한 개념변화 수업 모형의 효과 분석. 한국과학교육학회지, 19(2), 305-314
- 정진우(1991). 중학교 학생들의 지구과학 개념에 대한 오개념의 형성원인 분석. 한국지구과학회지, 12(4), 304-322
- Alvarez, W., & Asaro, F.(1990). An extraterrestrial impact. Scientific American, 263(4), 44-52 https://doi.org/10.1038/scientificamerican1090-44
- Appleton, K.(1997). Analysis and description of students' learning during science classes using a constructivist-based model. Joumal of Research in Science Teaching, 34(3), 303-318 https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-2736(199703)34:3<303::AID-TEA6>3.0.CO;2-W
- Chan, C., Burtis, J., & Bereiter, C.(1997). Knowledge building as a mediator of conflict in conceptual change. Cognition and Instruction, 15(1), 1-40 https://doi.org/10.1207/s1532690xci1501_1
- Chinn, C. A., & Brewer, W. F.(1993). The role of anomalous data in knowledge acquisition: A theoretical framework and implications for science instruction. Review of Educational Research, 63(1), 1-49 https://doi.org/10.3102/00346543063001001
- Chinn, C. A., & Brewer, W. F.(1998a). An empirical test of a taxonomy of responses to anomalous data in science. Joumal of Research in Science Teaching, 35(6), 623-654 https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-2736(199808)35:6<623::AID-TEA3>3.0.CO;2-O
- Chinn, C. A., & Brewer, W. F.(1998b). Theories of knowledge acquistion. In B. J. Fraser, & K. G. Tobin (Eds.), International handbook of science education (pp. 97-113). London: Kluwer Academic Publishers
- Courtillot, V. E.(1990). A volcanic eruption. Scientific American, 263(4), 53-60 https://doi.org/10.1038/scientificamerican1290-53
- Dreyfus, A., Jungwirth, E., & Eliovitch, R.(1990). Applying the 'cognitive conflict' strategy for conceptual change-some implications, difficulties, and problems. Science Education, 74(5), 555-569 https://doi.org/10.1002/sce.3730740506
- Hynd, C. R., McWhorter, J. Y.. Phares, V. L., & Suttles, C. W.(1994). And others the role of instructional variables in conceptual change in high school physics topics. Journal of Research in Science Teaching, 31(9), 933-946 https://doi.org/10.1002/tea.3660310908
- Koslowski, B.(1996). Theory and evidence: The development of scientific reasoning. Cambridge, MA: MIT Press
- Limon, M.(2001). On the cognitive conflict as an instructional strategy for conceptual change: A critical appraisal. In L. Mason, Instructional practices for conceptual change in science domains [Special issue], Learning and Instruction, 11(4-5), 357-380 https://doi.org/10.1016/S0959-4752(00)00037-2
- Mason, L.(2001). Responses to anomalous data on controversial topics and theory change. Learning and Instruction, 11, 453-483 https://doi.org/10.1016/S0959-4752(00)00042-6
- McLean, D.(1999). Dinosaur extinction: The volcanogreenhouse theory. http://filebox.vt.edu/artsci/geology/mclean/Dinosaur_Volcano_Extinction/index.html
- Pintrich, P. R., Marx, R. W., & Boyle, R. A.(1993). Beyond cold conceptual change: The role of motivational beliefs and classroom contextual factors in the process of conceptual change. Review of Educational Research, 63(2), 167-199 https://doi.org/10.3102/00346543063002167
- Posner, G. J., Strike, K. A., Hewson, P. W., & Gertzog, W. A.(1982). Accommodation of a scientific conception: Toward a theory of conceptual change. Science Education, 66(2), 211-227 https://doi.org/10.1002/sce.3730660207
- Shepardson, D. P., & Moje, E. B.(1999). The role of anomalous data in restructuring fourth graders' frameworks for understanding electric circuits. International Journal of Science Education, 21(1), 77-94. https://doi.org/10.1080/095006999290840
- Thagard, P.(1992). Conceptual revolution. Princeton, NJ: Princeton University Press