A Study on the NOx Emission Status and Reduction Technologies of Domestic Marine Engine

국내 선박 엔진의 NOx 배출현황 및 저감기술 개발에 관한 고찰

  • Kang K. J. (Korea Ocean Research & Development Institute/Korea Research Institute of ships & Ocean Engineering (KORDI/KRISO)) ;
  • Kim S. H. (Korea Ocean Research & Development Institute/Korea Research Institute of ships & Ocean Engineering (KORDI/KRISO)) ;
  • Kim E. C. (Korea Ocean Research & Development Institute/Korea Research Institute of ships & Ocean Engineering (KORDI/KRISO))
  • 강국진 (해양시스템안전연구소/한국해양연구원) ;
  • 김상현 (해양시스템안전연구소/한국해양연구원) ;
  • 김은찬 (해양시스템안전연구소/한국해양연구원)
  • Published : 2004.05.01

Abstract

In this paper, the NOx emission and the reduction technologies of NOx emission for domestic marine diesel engine were investigated. At first, the present production status of domestic marine diesel engines was investigated. In the next, the NOx emission of domestic marine diesel engines was investigated. Finally, the present status of a reduction technologies of NOx emission was investigated. From this investigation, It could be founded that the domestic marine diesel engines satisfied the IMO current NOx regulations, however the higher technologies must be studied to prepare the more severe IMO regulations of the near future.

본 논문에서는 국내 선박 디젤엔진의 NOx 배출 현황과 그 저감기술에 대해서 살펴보고자 하였다. 우선, 국내 선박 디젤엔진의 생산현황에 대해서 살펴보고, 다음으로 NOx 배출현황에 대해서 조사를 하였다. 마지막으로 NOx 배출 저감기술의 현황을 조사해 보았다. 본 연구를 통하여 국내에서 생산되는 선박용 디젤엔진이 IMO의 현재 NOx 배출 규제안을 만족하고 있는 것으로 파악이 되었다. 그러나 향후 더욱 엄격해질 IMO의 NOx 배출 규제안에 대응하기 위해서는 보다 더 고도화된 NOx저감기술의 개발이 필요할 것으로 예상된다.

Keywords