A review on the Plan for the Further Reinforcement of the NOx Emission Limit for Marine Diesel Engine

선박에서 배출되는 NOx의 배출량 규제에 대한 대응 방안 고찰

  • Jang M.S. (Korea Ocean Research & Development Institute/Korea Research Institute of Ships & Ocean Engineering (KORDI/KRISO)) ;
  • Kim S. H. (Naval Architecture & Ocean Engineering, Inha University) ;
  • Kang K.S. (Korea Ocean Research & Development Institute/Korea Research Institute of Ships & Ocean Engineering (KORDI/KRISO))
  • 장미숙 (한국해양연구원 해양시스템안전연구소 해양운송시스템연구본부) ;
  • 김상현 (인하대학교 기계공학부 선박해양공학과) ;
  • 강국진 (한국해양연구원 해양시스템안전연구소 해양운송시스템연구본부)
  • Published : 2004.11.01

Abstract

Domestic marine diesel engine makers reduce the NOx emission mostly by applying low NOx fuel nozzle and injection timing retard. However, it is necessary to develop high efficient technology (EGR, DWI and SCR, etc.) to reduce NOx emission in order to prepare for the further reinforcement of the NOx emission limit. Also, in the near future, IMO will restrict additively THC, PM and CO with NOx. Therefore, domestic engine makers have to prepare for it and the relevant government ministries should give a sufficient support to these technology research and establish or amend the relevant law, which should include the excursion riverboat.

현재 국내 엔진 제작사에서 주로 이용하는 NOx 저감 기술은 low NOx fuel nozzle과 연료분사시기 조정과 같든 엔진 개량방법이지만, 향후 NOx에 대한 규제가 강화될 것을 대비하여 고효율의 NOx 제거기술(EGR, Dn, SCR 등) 도입과 정책적 지원이 요구된다. 또한, THC, PM, CO 등에 대한 추가 규제가 예상되므로 기타 대기오염물질을 제거할 수 있는 DPF/CDPF DOC, HCC 등의 기술을 선박에 도입하기 위한 연구가 이루어져야 한다. 선박에서 발생하는 대기오염물질을 규제하기 위한 법률의 제ㆍ개정시에는 내륙에서 운항되는 유람선 등에 대한 규제가 동시에 이루어져야 할 것이다.

Keywords