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Bridge-Vehicle interaction Analysis of Suspension Bridges Considering the Effects of the Shear Deformation

전단변형효과를 고려한 현수교의 교량-차량 상호작용 해석

  • 김문영 (성균관대학교 토목환경공학과) ;
  • 임명훈 (성균관대학교 토목환경공학과) ;
  • 권순덕 (전북대학교 토목공학과) ;
  • 김호경 (목포대학교 토목공학과)
  • Published : 2004.12.01

Abstract

In the previous study(1), the finite element method was used for the vertical vibration analysis of suspension bridge considering the effects of the shear deformation and the rotary inertia under moving load. This study firstly performs the eigenvalue analysis for the free vertical vibration of suspension bridge using FEM analysis. Next the equations of motion considering interaction between suspension bridge and vehicles/train are derived using mode superposition method. And dynamic analysis was performed using the Newmark $\beta$ Method. Finally through the numerical examples, the dynamic responses of bridges by this study are investigated.

이전의 연구(1)에서는 해석적 및 수치적 방법을 사용하여 전단변형 및 회전관성효과를 고려하는 현수교의 수직진동에 대하여 유한요소법을 이용하여 이동하중 해석을 수행하였다. 본 연구에서는 전단변형 및 회전관성 효과가 고려된 Hermitian 다항식을 사용하는 현수교요소를 이용하여 현수교의 수직진동에 대한 고유치 해석을 수행하고 이를 이용한 현수교요소와 차량 및 열차와의 상호작용을 고려한 운동방정식을 유도한다. 이와 같이 모드중첩법을 이용하여 유도된 운동방정식을 수치적분방법으로 Newmark $\beta$ Method를 사용하여 동적해석을 수행하였다.

Keywords

References

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