우리나라 전시정보산업의 현황과 발전방안에 관한 연구

A Study on the current trend of exhibition information & development scheme

  • 신재기 (가천길대학 컨벤션산업관리과)
  • Shin, Jae-Ki (Dept. of Business Administration, GaChon-Gill College)
  • 발행 : 2004.03.01

초록

그간 우리나라는 무역 증대를 우한 지원정책을 활발히 수립하고 수행해 왔으나 상대적으로 전시산업에 대한 정책과 지원은 근래에 와서야 이루어지고 있다. 그러나 이러한 정책들이 일부 장기적인 비젼을 확보하지 못한 상태에서 일회성의 정책과 유행위주의 정책과 지원이라는 비판도 없지 않다. 따라서 본고에서는 전시산업의 의의데 대해서 알아보고 세계전시산업의 현황과 우리나라 전시산업의 현황을 살펴본 후 우리나라 전시산업이 문제점에 대하여 고찰해 보고 이에 대한 해결방안과 발전방안에 논의해 보고자 한다.

The purpose of this study is to find out current problems facing Trade show Exhibition Industry and to suggest proper solutions. Trade Show Exhibition Industry recently emerged as Trade Show Marketing that is not this only sales promotion but the Marketing Mix. Now we should have focused on the cooperation among the organizations in trade show exhibition industry than physical facilities; need various kind of government aids; need marketing-oriented and professional skills to build and enhance the growth of trade show exhibition industry. Accordingly, the important thins is an exploratory study of assessing trade show objectives, management, functions and performance etc.

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