A Study on the cultural identity of korean modern design

한국현대디자인의 문화정체성 연구

  • 김종균 (서울대학교 디자인학부)
  • Published : 2004.01.01

Abstract

In this thesis, I will look into how contemporary Korean Design has changed and been alienated from tradition as well as distorted history (chapter 2, 3); point out what the problem is in finding out the cultural identity of the field of design(chapter 4); and finally, I will present a new starting point for independent discussion regarding the direction of Korean design (chapter 5). The purpose of this thesis is to present an opportunity to reconsider the numerous irrationalities caused by an industrial view of design as an outdated paradigm and a cultural identity distorted by the leading policies of the contemporary political authority. In addition, by proposing a new direction to the following discussion on Korean design, it is my desire to examine a realistic plan for cultural discourse which is essential for Korean design in an information-oriented age.

본 논문에서는 왜곡된 시대사와 더불어 현대의 한국디자인이 전통과 단절되고 변이되어가는 과정을 실증적 사료를 통하여 그 원인을 살펴보고(2, 3장), 이후 현대에까지 이어지고 있는 문화정체성 찾기의 노력의 디자인계의 노력을 살펴 그 경과와 문제점을 지적하고(4장), 문화주체적 한국디자인이 나아갈 방향에 대한 논의의 새로운 출발점을 세우고자 하는데 목적이 있다(5장). 이미 구시대적 패러다임이 되어버린 산업사회의 디자인관에서 비롯된 많은 부조리와, 근현대 정치권의 정책적 유도로 왜곡된 문화적 정체성에 대한 전반적인 논의를 다시 생각해보고, 디자인계에 필요한 새로운 이정표를 세움으로서, 차후 지속될 ‘한국적 디자인’ 논의의 방향전환을 꾀하고 정보지식사회에 ‘한국디자인’에 필요한 문화담론의 생산과 요구되어지는 노력, 이를 위해 강구되어야 할 현실적인 방안을 검토해 보는 것을 목적으로 한다.

Keywords