해안선 변화로부터 연안표사량의 추정

Estimation of Longshore Sediment Transport Rates from Shoreline Changes

  • 정지선 (성균관대학교 토목환경공학과) ;
  • 이정렬 (성균관대학교 토목환경공학과) ;
  • 김인호 (동해대학교 토목공학과) ;
  • 권혁민 (경주대학교 건설환경공학부)
  • 발행 : 2004.12.01

초록

해안 방재 또는 연안 개발 목적으로 축조되는 해안 및 항만 구조물은 건설된 후 건설 전의 연안 토사 이동의 양상을 변화시켜 해안선 침식은 물론 해안 환경까지 영향을 미친다. 본 연구에서는 건설 후의 해안선 변화 예측을 위하여 필수적인 해안선 또는 해안 단면 자료를 이용하여 연안 표사 이동량을 예측하는 새로운 기법을 제시하고 하와이 Kailua 해빈의 단면 관측 자료와 강릉 일대 해안선 관측 자료를 이용하여 연안 표사의 이동량 양상을 규명한다.

Coastal and harbor structures, which are constructed for the beach protection and coastal zone development, often cause the severe beach erosion problem resulted from changes of longshore sediment transport. In this study, we present a new methodology to estimate the longshore sediment transport rates using the measured data of beach profiles or shorelines. The methods is applied for the prediction of longshore sediment transport rates along Kailua beach, Hawaii and shorelines in the vicinity of Anmok Harbor, Korea.

키워드

참고문헌

  1. 김인호, 이정렬 (2004). 동해 안목항 주변 연안 토사 이동. 한국해안.해양공학회지 16(2), 108-119
  2. Dean, R.G. and Dalrymple, R.A. (2002). Coastal processes with engineering applications
  3. Liu, J.J. (2003). Numerical simulation of coastal current and sediment transport around Oahu Island: Honolulu, Hawaii. MS Thesis, University of Hawaii at Manoa
  4. Norcross, Z.M., Fletcher, C.H. and Merrifield, M. (2002). Annual and interannual changes on a reef-fringed pocket beach: Kailua Bay, Hawaii. Marine Geology, 190, 553-580 https://doi.org/10.1016/S0025-3227(02)00481-4
  5. Pelnard-Considere, R. (1956). Essai de theorie de i'evolution des formes de rivage en plages de sable et de galets. 4th Journees de I'Hydraulique, Les Energies de la Mer, Question III, Rapport No.1
  6. Shows, E.Q. (1978). Florida's Setback Line - An effort to regulate beachfront development. Coastal Management Journal, 4(1-2), 151-164 https://doi.org/10.1080/08920757809361771