Abstract
Since the RTP is suitable for real-time data transmission in multimedia services like VoD, AoD, and VoIP, it has been adopted as a real-time transport protocol by RTSP, H.323, and SIP. Even though the RTP protocol stack for embedded systems has been in great need for efficient support of multimedia services, such a stack has not been developed yet. In this paper, we explain embeddedRTP which supports the RTP protocol stack at the kernel level so that it is suitable for embedded systems. Since embeddedRTP is designed to reside in the UBP module, existing applications which rely ell TCP/IP services can proceed the same as before, while applications which rely on the RTP protocol stack can request HTP services through embeddedRTp API. EmbeddedRTP stores transmitted RTP packets into per session packet buffer, using the packet's port number and multimedia session information. Communications between applications and embeddedRTP is performed through system calls and signal mechanisms. Additionally, embeddedRTP API makes it possible to develop applications more conveniently. Our performance test shows that packet-processing speed of embeddedRTP is about 7.5 times faster than that oi VCL RTP for multimedia streaming services on PDA in spite that its object code size is reduced about by 58% with respect to UCL RTP's.
RTP는 VoD, AoD, VoIP와 같은 멀티미디어 서비스를 위해 실시간 데이타를 전송하기에 적합하도록 설계되어 있어, RTSP, H.323, SIP 등 실시간 데이타 전송 프로토콜로서 사용되고 있다. 내장형 시스템에서도 원활한 멀티미디어 서비스를 위해 내장형 시스템용 RTP 프로토콜 스택이 필요하지만 현재까지 이러한 RTP 프로토콜 스택은 전무한 상태이다. 본 논문은 내장형 시스템에 적합하도록 RTP 프로토콜 스택을 커널 수준에서 지원하는 embeddedRTP에 대하여 설명한다. EmbeddedRTP는 UDP 모듈에 포함되도록 설계되었기 때문에,'rcp/lp 서비스를 필요로 하는 애플리케이션은 기존과 같이 동작하고, RTP프로토콜 스택을 사용하는 애플리케이션은 embeddedRTP API를 이용하여 RTP 서비스를 받을 수 있다. EmbeddedRTP는 RTP 패킷이 도착했을 때, 패킷의 포트 번호와 세션 정보를 이용하여 세션별 패킷 버퍼에 저장한다. 애플리케이션과 embeddedRTP간의 통신은 시스템 콜과 시그널 메커니즘을 통해 이루어지며, embeddedRTP API를 제공함으로써 애플리케이션 개발이 용이하도록 했다. PDA 상에서 멀티미디어 스트리밍 서비스를 이용하여 embeddedRTP의 성능을 분석한 결과, 비교대상인 VCL RTP에 비해 코드사이즈는 약 58%정도 감소된 반면, 패킷 처리속도는 약 7.8배 빨라졌다.