지능 에이전트 구현의 인지적 접근

Cognitive Approach for Building Intelligent Agent

  • 태강수 (전주대학교 정보기술컴퓨터공학부)
  • 발행 : 2004.04.01

초록

에이전트가 지각이나 행위의 표상을 이해할 수 없는 이유는 의미론적 자질을 문자열로 변환하는 구문론적 표상방식에 의해서 일어난다. 자율적으로 학습하는 인지 에이전트를 구현하기위해 코헨은 에이전트가 sensor와 effector를 사용하여 주위환경과 물리적으로 직접적인 상호작용을 통하여 물리적 스키마의 의미 표상을 학습하는 의미론적 방법을 제안하였다. 본 논문에서는 부정(negation)은 그러한 물리적 스키마를 인식하게 하는 메타 스키마임을 제안한다. 최근에 Graphplan은 계획 시스템의 성능을 향상하기 위하여 inconsistency를 이용하는 제어규칙을 사용하지만, 구문론적으로 접근하여서 부정의 의미 개념을 이해하지 못하고 중복표현의 문제를 야기한다. IPP는 부정 함수인 not을 도입하여 중복문제를 해결하지만 여전히 구문론적으로 접근하며 또한 시간과 공간에서 비효율적이다. 본 논문에서는 의미론적인 접근법을 도입하여 부정을 위해서 반대 개념이라는 긍정 아톰(atom)을 사용하는 것이 지능 에이전트를 구현의 효율적 기법이라고 제안하고, 이 가설을 지지하는 실험적 결과를 제시한다.

The reason that an intelligent agent cannot understand the representation of its own perception or activity is caused by the traditional syntactic approach that translates a semantic feature into a simulated string, To implement an autonomously learning intelligent agent, Cohen introduces a experimentally semantic approach that the system learns a contentful representation of physical schema from physically interacting with environment using its own sensors and effectors. We propose that negation is a meta-level schema that enables an agent to recognize its own physical schema, To improve the planner's efficiency, Graphplan introduces the control rule that manipulates the inconsistency between planning operators, but it cannot cognitively understand negation and suffers from redundancy problem. By introducing a negative function not, IPP solves the problem, but its approach is still syntactic and is inefficient in terms of time and space. In this paper, we propose that, to represent a negative fact, a positive atom, which is called opposite concept, is a very efficient technique for implementing an cognitive agent, and demonstrate some empirical results supporting the hypothesis.

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