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기울기 및 광센서를 이용한 자동차 헤드라이트 자동조절시스템

Automotive Headlight Control System Using Tilt and Photo Sensors

  • 김태웅 (경상대학교 전기전자공학부)
  • 발행 : 2004.11.01

초록

본 논문에서는 평지, 오르막 및 내리막에서 야간 운전할 때에 생기는 눈부심에 대해 헤드라이트를 자동 조절하여 운전자가 안전하게 운전을 할 수 있는 알고리즘을 제안하였다. 먼저 광센서를 이용해 전방에 차량이 접근하는지의 유무를 판단하고 기울기센서로써 차량의 기울어진 정도를 계속적으로 판단하도록 하였다. 이러한 정보를 이용하여 헤드라이트를 조절하는 서보모터를 제어함으로써 현 운행환경조건에 맞도록 조절할 수 있도록 하였다. 본 논문에서 제안한 헤드라이트 자동조절시스템은 평지 및 경사로에서 실제로 측정한 조도량에 대한 데이터를 바탕으로 하여 제작되었고, 테스트 모델에 의해 얻은 실험결과를 통해 환경과 조건에 따라 제대로 작동하고 효과가 있음을 확인하였고, 따라서 본 알고리즘의 유효성을 증명하였다.

This automotive headlight control system is newly proposed that, under my slope degree of the driving mad(flat up-hill, and down-hill) at night driving, the reflecting mirror of the headlight can be automatically controlled for safe driving. At first whether or not any vehicle is driven near is checked by photo sensor. Secondly, using the slope degree of the automotive feedbacked from the tilt sensor, the servo motor with the headlight is controlled to be turned right or down to the suitable angle. The servo motor is appropriately controlled according to road conditions. The proposed headlight control system is designed on the basis of the tested illumination intensity obtained according to any slope degree of roads. Finally, it is confirmed that the test model works very well in the given road conditions and environments.

키워드

참고문헌

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