ICT를 활용한 성교육이 초등학교 5학년 아동의 성지식과 태도에 미치는 효과

The Effect of Sex Education based on ICT(Information and Communication Technology) to Sex Knowledge and Attitude of 5th -year Elementary Students

  • 한상숙 (경희대 간호과학대학) ;
  • 국미경 (경희대 교육대학원 간호교육)
  • 발행 : 2004.09.01

초록

Objective: This research has been conducted in order to conduct sex education using information and communication technologies (ICT) which is currently taught to elementary school students, understand how this method of education affects the knowledge of and attitude towards sexual health in them, so that it could be actually applied in classrooms. Subject: 115 students were divided into three different groups: a comparison group of 38 students (who were given no sex education at all), control 2 group of 39 students (who were given sex education via video programmes), and control 1 group of 38 students (who were given sex education using ICT). Research Tool: A questionnaire used by the literature studies. After verifying content validity, it was modified and supplemented in this way: sex knowledge was reduced to 26, and sex attitude was also reduced to 11. The reliability of the research tool was Cronbach's a=0.86 for sex knowledge tool, and Cronbach's a=0.81 for sex attitude tool. The collected data have been analysed using SPSS 11.0 program. The content validity was analysed by factor analysis and multiple regression analysis, and hypothesis verification was analysed using repeated measure ANOVA test. Result: 1) In sex knowledge marks, there was a significant difference according to the group (p=.009) and point of time (p=.000), and there was a significant interaction between the groups and point of time(P=.000). As a result, it turned out that both video programmes and ICT were significantly effective in improve the knowledge. 2) In sex attitude marks, there were no significant differences according to the group (p=.213), but there was a significant difference according to point of time (p=.002), and there was a significant interaction between the groups and point of time(P=.018). As a result, it turned out that only the education method using ICT was effective in improving the attitude. Conclusion: From the results of this research, it can be said that the sex education using ICT was the most effective method in improving the sex knowledge and attitude of students at elementary school. Therefore, it is advisable that the sex education methods using ICT should be developed and applied continuously.

키워드

참고문헌

  1. 곽양신. 초등학교 5, 6학년 아동의 성교육 프로그램 개발. 전남대학교 석사학위논문, 1997
  2. 교육부. 초.중등학교 정보통신기술교육 운영지침. 2000
  3. 교육부. 성교육 교사용 지도 지침서 . 2001
  4. 교육부. ICT 활용을 통한 효과적인 성교육 교수-학습 과정안(초등학교용). 2002
  5. 김스미. 성교육 프로그램 전.후 지식 및 태도변화에 관한 연구. 원광대학교 보건환경대학원 석사학위논문, 1999
  6. 김종배. ICT활용 수업이 자기주도적 학습능력 향상에 미치는 영향. 용인대학교 교육대학원 석사학위논문, 2003
  7. 김진선. 성교육이 초등학생의 지식과 태도에 미치는 효과. 고려대학교 교육대학원 석사학위논문, 1995
  8. 박경선. 교수매체 유형에 따른 성교육의 효과 분석. 인천대학교 교육대학원 석사학위논문, 2002
  9. 박상수. 성교육이 초등학교 아동의 성지식과 성태도에 미치는 효과 연구. 협성대학교 사회과학대학원 석사학위논문, 1999
  10. 배미란. 초등학교 성교육 운영 실태 조사 연구. 연세대학교 교육대학원 석사학위논문, 2002
  11. 백운석. 멀티미디어 프로그램을 활용한 성교육의 효과. 한국교원대학교 교육대학원 석사학위논문, 2000
  12. 소병만. ICT를 통한 성교육 프로그램이 중학생의 성의식에 미치는 효과. 한남대학교 교육대학원 석사학위논문, 2003
  13. 손일영. 성에 대한 부모의 태도와 어린이 성지식과 태도. 한국교원대학교 교육대학원 석사학위논문, 1997
  14. 송옥자. 성교육 프로그램이 경도발달장애 중학생의 성지식과 태도에 미치는 효과. 창원대학교 교육대학원 석사학위논문, 2003
  15. 양순옥 외 4인 . 초등학교 성교육 평가도구 개발 및 적용. 아동간호학회지 2002;8(3)
  16. 양주연. 성교육 프로그램이 청소년의 성지식과 성태도에 미치는 효과. 전남대학교 교육대학원 석사학위논문, 1997
  17. 이경희. 멀티미디어 성교육 프로그램 활용이 특수학급 소속 중학생의 성의식에 미치는 효과. 인제대학교 삼육대학원 석사학위논문, 2003
  18. 이민경. 청소년의 성지식 및 성태도에 관한 조사 연구. 상명대학교 교육대학원 석사학위 논문, 2002
  19. 이선미. 성교육 프로그램 실시에 따른 성지식 및 성태도 변화에 관한 연구. 강원대학교 교육대학원 석사학위논문, 2002
  20. 이성혜. 성교육이 초등학교 고학년 아동의 성지식 및 성태도에 미치는 효과. 부산교육대 학교 교육대학원 석사학위논문, 2002
  21. 이영숙. 성교육 프로그램이 초등학교 아동의 성지식과 성태도에 미치는 효과. 동아대학교 교육대학원 석사학위논문, 2002
  22. 이창숙. 초동학교에서의 Web 기반 성교육 자료 활용에 관한 사례연구. 숙명여자대학교 교육대학원 석사학위논문, 2002
  23. 이해연. 초등학생들의 성의식 및 가치관에 관한 연구. 한국교원대학교 교육대학원 석사 학위논문, 2002
  24. 이혜정 . ICT 활용 수업이 초등학교 과학성취에 끼치는 효과. 경북대학교 교육대학원 석사학위논문,2003
  25. 장말희. 성교육을 풍한 초등학생의 성지식 및 성태도 변화에 관한 연구, 고려대학교 교육대학원 석사학위논문, 1999
  26. 정지형. 정보통신기술(ICT) 활용 영어수업이 학업 성취도와 학습태도에 미치는 영향. 고려대학교 교육대학원 석사학위논문, 2003
  27. 차미영 . ICT를 활용한 보건교육이 초등학생의 보건지식과 보건학습태도에 미치는 효과. 경희대학교 교육대학원 석사학위논문, 2003
  28. 최정민. ICT를 활용한 초등 사회과 경제 수업이 학업성취도에 미치는 영향. 인천교육대학교 교육대학원 석사학위논문, 2003
  29. 하영희. 성교육 프로그램이 초등학교 고학년 아동의 성지식과 성태도에 미치는 효과. 관동대학교 교육대학원 석사학위논문, 2000
  30. 하정효. ICT 활용 수업 유형이 영어 학습 태도, 학업 성취도 및 학업적 자기 효능감에 치는 영향. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위논문, 2003
  31. 한국교육학술정보원. ICT 활용 교수 학습 과정안 자료집. 2001
  32. 한은경. 초등학교 아동의 성지식과 성태도. 전주대학교 국제상담대학원 석사학위논문, 2003
  33. Cheung, H., Lehman, J. & Reynolds, A what do we know about asynchronous group computer-based distance learning? Educational Technology 1991;31(3):16-19
  34. Gary, F. K. Sexuality today: the human perspective times mirror higher education group, Inc. 1988
  35. Gather, C. M., Simmons, P. E., & Simson, R.E. The effects of CAl and handson actives on elementary student attitudes and weather knowledge. School Science Mathematics 1992;92(6):334-336 https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.1992.tb15600.x
  36. http://woorisung.com(이채금의 건강세상 만들기)
  37. http://www.9sungae.com/(구성애의 아우성)
  38. http://www.eduzender.co.kr(성교육 교사용 홈페이지)
  39. http://www.gender.wo.ro(충청남도성교육연구회)
  40. Lickona, T. The Neglected heart: The Emotional Dangers of Premature Sexual Involvement. American-Educator 1994;18:34-39
  41. Yalinalp, S., Geban, O., & Ozkan. Effectiveness of using computer-assisted supplementary instruction for teaching the mole concept. Journal of Research in Science Teachingn 1995;32(10):1083-1095 https://doi.org/10.1002/tea.3660321007