Analysing the effects of multi-channel strategy for CRM

고객관계관리에 있어서 다채널 전략의 효과 분석

  • 전종근 (한국외국어대학교 무역학과) ;
  • 주영혁 (한성대학교 경영학부) ;
  • 양석준 (서울대학교 경영학과)
  • Published : 2004.04.01

Abstract

This research analyzed multi-channel strategy from the viewpoint of the customer relationship management. We hypothesized that the purchase frequency, monetary, purchase quantity of the existing customers should have increased after they used multiple channels of a company for shopping, All the hypothesis were supported in an empirical test using the customer database of a Korean TV home-shopping company, The result showed that the multi-channel strategy can be used to increase the life-time value of existing customers. Still there were a lot of customers who insists using traditional channel, which calls for a new strategy inducing them to use multi- channel for shopping.

본 연구에서는 다채널 전략의 의의를 고객관계관리 측면에서 분석하였다. 다채널의 도입으로 기존 고객의 구매빈도와 구매금액, 그리고 구매수량이 유의적으로 증가하였는지를 실증 분석한 결과 구매빈도와 구매금액, 구매수량 모두 유의적으로 증가한 것을 확인하였다. 이러한 결과는 다채널 전략이 고객의 생애가치 (customer lifetime value)를 높이는데 기여했음 것을 시사하고 있다. 다만, 다채널의 도입에도 불구하고 단일채널을 고집하는 고객이 여전히 많은 상황에서 이들이 다채널을 사용하도록 유도하는 전략이 주요 과제로 지적되었다.

Keywords