The Principal Determinants of Telepresence Focused on the Analysis of Telepresence Arts

텔레프레즌스의 결정요인에 관한 연구 - 텔레프레즌스 아트 사레분석을 중심으로 -

  • 장선희 (성신여자대학교 미디어정보학부) ;
  • 이경원 (아주대학교 미디어학부)
  • Published : 2004.05.01

Abstract

This paper defines the telepresence as a particular type of experience, rather than a collection of hardware. Defining telepresence in this way provides a means for examining telepresence in relation to other types of mediated experience. Presence refers to the natural perception of an environment, and telepresence refers to the mediated perception of an environment. Factors influencing whether a particular mediated environment will induce a sense of telepresence include the following: the combination of sensory stimuli employed in the environment, the ways in which participants are able to interact with the environment, and the characteristics of the individual experiencing the environment. Telepresence art invites the people from remote worlds to networked cyber space and creates the experience of 'being there' by making participants control the virtual reality system and receive feedback from their teleactions. It is the way to produce an open and engaging experience that manifests the cultural changes brought about by remote control, remote vision, telekinesis, and real-time exchange of audiovisual information. The principal determinants of telepresence are sensory immersion, sensory fidelity, cognitive fidelity and personal factors. This paper applies the 4 determinants to telepresence art works such as Ken Goldberg's Telegarden, Monika Fleischmann & Wolfgang Strauss' The Home of the Brain, Paul Sermon's Telematic Dreaming, Telematic Vision, Eduardo Kac's Uriapuru, Simon Penny's Traces and Paul Sermon & Andrea Zapp's A Body of Water.

텔레프레즌스는 '현상체가 현실세계를 떠나 가상세계로 이동함에 따라 가상세계의 사물과 인물에 대해 마치 현실세계의 사물과 인물에 대해 반응하는 것과 유사한 심리적, 행동적 반응을 보이는 현상'이며 '커뮤니케이션 매체를 통해 제공된 환경에 존재한다고 지각하는 경험'이다. 텔레프레즌스는 매체를 수단으로 경험하게 되는 것으로, 매체의 특성은 매개된(mediated) 환경에 직접적인 영향을 끼친다. 하나의 매개된 환경이 사용자에게 텔레프레즌스의 경험을 불러일으킬 것인지 아닐지는 환경에 사용된 감각자극들의 조합, 사용자가 환경과 상호 작용할 수 있는 방법들 그리고 그 환경을 경험하는 사용자 개인들의 특성들에 의해 결정된다. 텔레프레즌스 아트는 네트워크로 연결된 사이버 공간(cyber space)에서 서로 다른 지역에 있는 사람들을 텔레커뮤니케이션 시스템(telecommunication system)을 이용해 연결하고 그들로 하여금 가상현실(virtual reality)의 감각적 정보를 기반으로 상호작용하게 함으로써 텔레프레즌스(telepresence)를 경험하도록 하는 예술 활동을 말한다. 텔레프레즌스 아트의 특징은 원거리 통제(remote control), 원거리 영상(remote vision), 원거리 운동(telekinesis), 실시간 시청각 정보의 교환(real-time exchange of audiovisual information)이라 할 수 있다. 본 연구는 텔레프레즌스의 결정요인을 감각적 몰입도(sensory immersion), 감각적 충실도(sensory fidelity), 인지적 충실도(cognitive fidelity), 사용자의 개인적 특성들(personal factors)로 분류하고 이 네 가지 결정요인이 적용된 텔레프레즌스 아트의 사례분석을 통해 뉴미디어 아트를 위한 미학적 접근과 디자인 방법론을 모색하고 있다.

Keywords