TV미디어 컨텐츠로서 광고에 대한 수용자의 인식 연구 - TV드라마.영화를 비교한 탐색적 시도 -

A Study on the Audience's Conception for the Advertising, as TV Media Contents - A comparative and exploratory study with TV drama & Cenema -

  • 정창준 (청주대학교 언론정보학부 광고홍보전공)
  • 발행 : 2004.05.01

초록

광고연구에서 거시적 접근은 전체의 흐름을 파악하거나 문제를 발견하는 데에 용이하게 해준다. 본 논문은 이러한 거시적 접근으로서 광고를 하나의 TV미디어 컨텐츠로 보고, 사회ㆍ문화적 영향력에 있어서 실제로 수용자들이 인식하는 것은 어떤 것인가를 알아보려는 것이다. 특히 TV컨텐츠 중에서 개인의 가치관 형성에 영향력을 미치는 드라마와 영화를 비교하여 조사해 봄으로써 그 영향력의 실체를 입체적으로 밝혀 보려고 시도하였다. 광고가 갖는 TV미디어 컨텐츠로서의 영향력 측정은 피조사자에게 28개 가치관 항목에 대한 개개인의 영향력을 광고ㆍ드라마ㆍ영화 세 가지에 대하여 응답하게 하였고, 이를 통계처리 하였다. 조사결과, TV미디어 컨텐츠로서의 광고에 대해 유의미한 가치관 항목이 '성취감', '변화 있는 생활', '진취적으로 사는 것'과 같은 것으로 인식되고 있었는데, 이것은 주로 광고를 통해서는 다른 두 개 컨텐츠에 비교되며, 사회ㆍ문화적 측면에서 어떤 변화를 주도하는 것과 새로움, 진취적인 삶의 방식에 대해 영향을 받고 있고, 그렇게 인식하고 있는 것으로 보여진다.

Taking a broad view on the study, it enables one to understand all over the subject or discover some problem. On this thesis, by taking a broad view, the advertising was considered as a television media contents. And attempted to establish the identity of the audience's conception about the social or cultural influencing power of an advertising. Among the television media contents, the drama and cinema was compared with the advertising because of their influencing power in each personal, and tried to clarify diversely the influencing power of advertising. The influencing power survey for the advertising, cinema, drama was practiced by checking his or her conception about below three television media contents - advertising, cenema, drama. And the data were statistically conducted. As the result, some significant conception was found. The participants on the survey conceived the advertising as in the concept of 'Accomplishment', 'Variable', 'Progressive'. This results are considered as they prefered to be influenced by the advertising rather than the drama or cinema in the conception of 'New', 'Variety', 'Progressiveness'.

키워드