초록
현재의 인터넷 환경은 실시간 서비스와 멀티미디어 데이터의 처리 요구들이 계속 늘어나고 있는 추세이다. 그런데, 현재 널리 쓰이는 UDP/IP 프로토콜의 헤더 부분에는 상당한 오버헤드가 존재하고 있다. 즉, 같은 패킷 스트림 안에서 연속적인 패킷의 헤더 사이에 중복된 부분이 많다. 헤더 압축은 바로 이러한 오버헤드를 최소화하여 전송 효율을 높이는 방법이다. 거의 변화하지 않는 필드 정보를 처음에 한번 보낸 후 송$.$수신단 사이에 계속 유지함으로써 그 이후의 패킷에서 요구되는 헤더의 일부분을 미리 예상 할 수 있다. 이렇게 함으로써 전송이 요구되는 UDP/IP 헤더의 크기를 최소화 할 수 있다. 본 논문에서는 유선, 인터넷 환경에서 UDP/IP 프로토콜의 헤더를 압축하였다. 검토결과 대부분의 UDP/IP 헤더는 13 바이트를 줄인 7 바이트 정도로 압축될 수 있었으며, 제안된 헤더 압축 시스템은 리눅스 환경에서 고안되고 구현되었다. Ethernet 환경에서는 payload 길이가 최소한 64 바이트 이사이어야 하므로 실제 채팅 환경에서는 6.6 바이트를 헤더에서 줄일 수 있었다.
Recently, the demands for real-time service and multimedia data are rapidly increasing. There are significant redundancies between header fields both within the same packet header and in consecutive packets belonging to the same packet stream. And there are many overheads in using the current UDP/IP protocol. Header compression is considered to enhance the transmission efficiency for the payload of small size. By sending the static field information only once initially and by utilizing dependencies and predictability for other fields, the header size can be significantly reduced for most packets. This work describes an implementation for header compression of the headers of IP/UDP protocols to reduce the overhead on Ethernet network. Typical UDP/IP Header packets can be compressed down to 7 bytes and the header compression system is designed and implemented in Linux environment. Using the Header compression system designed between a server and clients provides have the advantage of effective data throughput in network. Since the minimum packet size in Ethernet is 64 bytes, the amount of reduction by header compression in practical chatting environment was 6.6 bytes.