Problems of Spatiotemporal Structure in the Digital Design

디지털미디어를 이용한 디자인에 있어서 시공간 구조의 문제

  • Published : 2004.01.01

Abstract

It is the emergence of multimedia based on information revolution that foretells and develops the largest change in the transfiguration of a modern design. In this paper, the basic principle and characteristics of a new design model is compared and analyzed, and the change of communication based on information form in order to examine the concept and characteristics of digital as today's new media in detail is considered in an changed environment. And also a new theoretical ground is derived about ‘virtual reality’ and ‘interaction’ which is the important characteristics of a digital media so as to compare the property of digital with that of analogue, analyze them and specify the concept and characteristics of digital. Thus the validity of this study is proved by a new interpretation methode of ‘spatiotemporal structure’ on the digital design on the basis of the above mentioned things

현대디자인의 변모에 가장 커다란 변화를 예고하고 전개하는 것이 바로 정보혁명에 기초한 멀티미디어의 등장이라 할 수 있다. 본 논문에서는 현금(現今)의 뉴미디어로서 디지털의 개념과 특성을 구체적으로 살펴보기 위해 변화된 환경에서 새로운 디자인 모델의 창출방법을 비교 분석하고 정보양식에 근거한 커뮤니케이션의 변화를 조망하고자 하였으며 디지털과 아날로그 속성의 비교분석과 디지털 개념과 특성을 구체화하기 위하여 디지털 미디어의 가장 커다란 특성이길 할 수 있는 ‘가상성(virtual reality)’과 ‘상호작용성(interaction)’에 대한 이론적 근거를 도출하였다. 따라서 본 논문에서는 위에서 언급된 문제점을 바탕으로 디지털디자인에서 나타나는 시공간구조의 새로운 해석방법으로 본 연구의 타당성을 입증하고자 하였다.

Keywords