DOI QR코드

DOI QR Code

주택용 수용가의 정전비용 평가 연구

Assessment of Interruption Costs for Residential Customers

  • 박충열 (인하대학교 전기공학과) ;
  • 최상봉 (한국전기연구원 지중시스템 연구그) ;
  • 허창수 (인하대학교 전기공학과)
  • 발행 : 2004.07.01

초록

전력서비스 중단이 전력소비자에 끼치는 충격은 소비자와 정전 특성에 달려있다 소비자 특성은 인구통계학적인 측면(주거형태와 가족구성원 수)과 전력공급 형태를 포함하는 반면에 정전특성은 발생 빈도, 기간, 시간과 요일을 포함한다. 따라서 이러한 소비자 정전비용의 평가는 상당히 복잡하고 주관적이다. 주거용 소비자들의 경우, 주거용 소비자에 대한 정전의 충격이 가시적이지 않기 때문에 소비자 조사 방법이 가장 적합할 것으로 보인다. 달리 말하면, 가사일과 정전으로 인해 여가의 가치가 각자 다르기 때문이다. 따라서 본 논문에서는 주택 수용가에 대한 정전 비용을 평가하기 위한 방법으로서 수용가 설문조사 방법을 선택하였다.

The impacts of electric service interruption to customers depend on customer and interruption characteristics. Customer characteristics include demographic aspects (residential type, and number of household members) and power supply types whereas interruption characteristics include frequency, duration, time, and day of interruption. Accordingly evaluation of these customer interruption costs is very complicated and subjective. For residential customers, customer survey method seems most appropriate because interruption impact to residential customers is intangible. In other. words, the value of housework or lost leisure due to interruption is individual. Accordingly, this paper selected the customer survey method to assess the interruption costs for residential customers.

키워드

참고문헌

  1. R. Billinton, J. Oteng-Adjei, R. Chaja, 'Comparison of Two Alternative Method to Establish on Interrupted Energy Assessment Rate', IEEE, Trans. On Power Systems, Vol. PWRS-2, No. 3, 1987 https://doi.org/10.1109/TPWRS.1987.4335205
  2. M.J.SuIIivan, 'Interruption Costs, Customer Satisfaction and Expectations for Service Reliability', IEEE Trans. on Power Systems, Vol. 11, No. 2, 1996 https://doi.org/10.1109/59.496185
  3. Koichi Nakamura, Susumu Yamashiro, 'A Survey Study on Estimation of Customar Interruption Costs', T. IEE Japan, Vol. 119-B, No. 2, 1999
  4. Koichi Nakamura, Susumu Yamashiro, ' A Study on the Estimation of Power System Reliability taking into account Interruption Costs', FE-97-61
  5. Sandra Burns and George Gross 'Value of Service Reliability' lEEE transactions on Power Systems, VOL5 NO3 August 1990 https://doi.org/10.1109/59.65911
  6. Power Systems Research Group 'Assessment of Reliability Worth in Electric Power systems in Canada' Reprinted with amendments January 1994