The Features of Contents and Structures of Mathematics Curriculum of China

중국 수학 교육과정의 내용과 구성 방식의 특징

  • Published : 2004.06.01

Abstract

China becomes more and more important for Koreans in political and social aspects as well as in educational aspect. However, there hasn't been any study regarding the mathematics curriculum of China. Thus, it is necessary to introduce the recent mathematics curriculum of China, compare the curriculum of China with that of Korea, and find the features of the curriculum. Several characteristics of the mathematics curriculum of China were identified; 1) mathematics strands were combined, 2) condensed and linear structure of contents, 3) providing examples for mathematics topics stated in the curriculum, and etc. Based on these characteristics, some implications were elicited for the next mathematics curriculum revision in Korea.

중국은 여러 측면에서 우리에게 중요한 국가로 부상하고 있으며, 교육 분야도 예외는 아니다. 그러나 현재까지 수학교육 분야에서 중국에 대한 주목할 만한 연구는 이루어지고 못하다. 이에 찬 연구에서는 중국의 최근 수학 교육과정을 소개하고 우리나라의 교육과정과 비교하였다 중국 수학교육과정의 특징으로 내용 영역 구분의 광역화, 집중형, 선형적 내용 구성, 학습 목표의 구체적 진술과 예제의 제시 등을 추출하고, 이에 기초하여 차기 교육과정 개정에 참고할 만한 시사점을 도출하였다.

Keywords