GIS 사이버 교육에 관한 연구 : 공무원을 대상으로

A Study on Cyber GIS education for Local Government Officers

  • 강영옥 (서울시정개발연구원 도시정보연구센터) ;
  • 이영주 (이화여자대학교)
  • 발행 : 2004.04.01

초록

지방자치단체 자료의 약 70 ∼ 80%가 도면자료이며, GIS구축에 많은 비용과 예산이 투자되었음에도 불구하고 GIS는 아직까지 CIS 전담부서의 공무원 또는 시설물 관리부서의 일부 공무원만이 활용하고 있는 실정이다. 이러한 현실을 볼 때 GIS에 대한 인식의 확대 및 활용의 확대를 위해 GIS 교육의 중요성이 대두되고 있다. 그러나 현재 진행되는 GIS 교육은 교육인원 및 장소의 제한, 교육과정의 제한 등 여러 가지 측면에서 충분하지 않으며, 매우 한정적이어 사이버 GIS 교육에 대한 필요성이 증대되고 있다. 본 연구는 지방자치단체에서 GIS활용의 확대와 활성화를 위해 사이버상에서 GIS 교육이 어떻게 수행되어야 할지를 제안하였다. 이를 위해 GIS 교육현황을 살펴보고, 서울시 공무원을 대상으로 하는 GIS 교육 수요조사를 수행하였으며, 수요조사를 토대로 하여 GIS 사이버 교육과정 및 수요자 계층별 교과과정을 제시하였다.

The Ministry of Construction and local governments have spent lots of money to construct 1: 1,000 scale digital topographic map. However the digital map is used only in facility management departments and the department in charge of GIS. In local governments, almost 70 ∼ 80 % of data are related with maps, which represents GIS technique and the digital maps could be used 70 ∼ 80 % of local government tasks. In this circumstances, it is necessary to spread out GIS usage through GIS education. However, there are lots of limits in GIS education such as number of people which can take classes at one time, physical location and size of classroom, and curriculums etc. To overcome these limits, cyber GIS education is becoming more important. This study presents how the cyber GIS education should be composed for the local government officers. For this purpose, this study accomplished followings ; grasp current GIS education status, analyze the needs of GIS education for local government officers, propose cyber GIS courses and curriculums according to the level of officers.

키워드