Compressibility and Strength Characteristics of Light-weighted Foam Soil

경량기포혼합토의 압축 및 강도특성 연구

  • 윤길림 (한국해양연구원 연안항만공학연구본부) ;
  • 김병탁 (엘지건설㈜ 토목사업본부 T/K설계팀)
  • Published : 2004.06.01

Abstract

Strength and compressibility characteristics of Light-Weighted Foam Soil (LWFS) are experimentally investigated in the paper. LWFS is composed of the dredged soils, cement and air foam to reduce unit-weight and to increase compressive strength. For these purposes, both unconfined compression tests and triaxial compression tests are carried out fer artficially prepared specimens of LWFS with various initial water contents, cement contents, mixing ratio of silty dredged soils and different confining stresses. The experimental results of LWFS indicate that the stress-strain relationship and the compressive strength are strongly influenced by cement contents rather than intial water contents of the edged soils. In this paper, the normalizing scheme considering the ratio of initial water contents, cement contents, and air foam contents has been proposed to evaluate the relationship between compressive strength of LWFS and a normalized factor.

본 논문에서는 경량기포혼합토의 압축성과 강도 특성에 대해 실험을 통하여 연구하였다. 경량기포혼합토는 재료의 경량화와 압축강도의 증가를 위해 해양준설토에 시멘트와 기포로 구성되어 있다. 이러한 목적을 위하여 초기 함수비, 시멘트 함유율, 실트질 준설토의 혼합을, 구속압조건 등의 다양한 조건에서 준비된 공시체로 일축압축시험 및 삼축압축시험을 수행하였다. 경량기포혼합토의 실험결과, 응력-변형거동과 압축강도는 준설토의 초기 함수비보다 시멘트 함유율에 더 큰 영향을 받는 것으로 나타났다. 또한, 본 연구에서는 초기 함수비, 시멘트 함유율, 기포 함유율을 고려한 정규화계수를 제시하였으며 경량기포혼합토의 압축강도와 정규화 계수와의 유용한 관계를 얻을 수 있었다.

Keywords

References

  1. 한국해양연구원 연차 연구보고서 준설토 재활용 방안 연구(Ⅰ) 윤길림;김병탁
  2. 대한토목학회, 가을학술논문발표회 지반분야 연약지반개량을 의한 경량기포혼합토의 역학특성 윤길림;유승경;김병탁
  3. 한국 및 일본 특허출원서, 특허출원 경량기포혼합토 배합공법 및 지반개량, 수중양생 시뮬레이션 시스템 윤길림;김병탁;유승경
  4. 土田 港灣空港事業における輕量混合處理上工法の開發と適用事例 運輸省港灣技術硏究所
  5. 土田 建設發生土を 活用した輕量混合處理土の空港事業への適用 運輸省港灣技術硏究所