Science of Emotion and Sensibility (감성과학)
- Volume 7 Issue 1
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- Pages.83-95
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- 2004
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- 1226-8593(pISSN)
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- 2383-613X(eISSN)
Global Market Segmentation for Global Design -Based on Movement of Global Consumer Culture Meaning-
글로벌 디자인을 위한 글로벌 시장세분화 -글로벌 소비자문화 의미 이동을 기반으로-
Abstract
Market globalization rapidly has changed market environment. So, in this study, we suggest global design process for many global companies which try to get global competitive advantages over through design. We create a new frame of study for global design as examining the circulative causal sequence structure of global consumer culture, global design, and global segment consumers in the meaning structure of global consumer culture and movement. And, with the new frame of study, the purpose of this study is to propose global consumer culture-based global design process for preference design. For the purpose, we reviewed global segmentation market, global consumer, global consumer culture and global design. And to search the circulative causal sequence structure, we applied to the theory of cultural movement structure by McCraken to constitute the frame of this study. For the empirical research, we focused on global teens consumer culture as the second data. Finally, we suggested global consumer culture-based global design strategy and discussed our future study.
시장의 글로벌화는 시장환경을 급격히 변화시키고 있다. 따라서 본 연구는 이에 부응하여 디자인을 통해 글로벌경쟁우위를 차지하려 노력하는 글로벌 기업들을 위해 글로벌 디자인 프로세스를 제안하고자 한다. 본 연구는 글로벌 소비자문화의 의미구조와 이동의 관점에서 글로벌 세분시장을 구성하는 글로벌 소비자문화, 글로벌 디자인 및 글로벌 세분시장을 구성하는 소비자간의 순환적 인과구조를 규명하여 글로벌 디자인을 위한 새로운 연구의 틀을 창조한다. 그리고 이를 바탕으로 소비자들이 선호하는 디자인을 위해서 글로벌 소비자문화-기반 글로벌 디자인 프로세스를 제안하는 데 목적이 있다. 연구목적을 위해 먼저 글로벌 세분시장과 글로벌 소비자, 글로벌 소비자문화 및 글로벌 디자인을 고찰한다. 그 다음 이들 간의 인과구조를 규명하기 위해 이론적 고찰로서 McCraken의 제품의 문화적 의미구조와 이동에 관한 이론을 적용하여 그것을 바탕으로 연구의 틀을 구성한다. 그리고 글로벌 소비자문화 중 10대 청소년의 글로벌 문화에 대한 2차 자료를 바탕으로 사례연구를 진행한다 마지막으로 연구의 결과로서 글로벌 소비자문화-기반 글로벌 디자인 전략을 제안하고 미래 연구를 위한 방향을 논의한다.
Keywords