터널모델링시 개념모델에 따른 지하수 유동 예측결과 비교연구

A Comparative Study on Groundwater Flow Depending on Conceptual Models in Tunnel Modeling

  • 발행 : 2004.06.01

초록

도로 및 철도 신설에 따른 터널 굴착으로 지하수가 유출될 경우 지하수 자원 고갈, 농업용수 및 생활용수 부족 및 지표수 유량의 변화 등이 예상된다. 이러한 터널 굴착에 따른 지하수계의 변화를 예측하기 위해 3차원 유한차분 모형인 MODFLOW가 가장 널리 이용되고 있는 추세이다. 지하수 유동 모델링 실무에서 개념모델의 설정은 가장 중요한 요소 중 하나이다. 개념모델을 너무 단순화하였을 경우 모델링 결과로부터 필요한 정보를 얻어낼 수 없는 상황이 발생할 수 있고, 혹은 너무 복잡하게 개념모델을 설정하였을 경우 필요한 현장 자료가 부족할 수 있으며, 수집이 되었더라도 모델을 구동하는데 과다하게 많은 시간과 자원이 소요될 수 있다. 본 연구에서는 터널 굴착에 관한 지하수 모델링을 수행할 경우 개념 모델 설정에 따른 모델링 결과를 비교하여 현실에 보다 적합하고 효율적인 개념모델 구성에 대해 고찰하였다.

When the groundwater outflow occurs due to tunnel excavation during the road and railroad construction, depletion of groundwater resources, deficiency in the living and agricultural waters, and changes in the surface water flux are expected. The MODFLOW is a most commonly used and three dimensional finite difference model to predict changes in the groundwater system due to the tunnel construction. A conceptual model is one of the most important elements for the proper modeling results. Essential information will not be extracted from an oversimplified conceptual model while excess time and resources with much field data are required for the very complicated one. This study presented a comparison of the modeling results depending on some conceptual models and discussed construction of the efficient conceptual model for reasonable and realistic results in the tunnel modeling.

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참고문헌

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