Abstract
This paper describes the plagiarism inspection supporting system of typical cultural contents or properties such as game programs, cultural contents of natural language documents and art works and proposes the cultural contents the plagiarism inspection supporting system For this, firstly, a survey of plagiarism inspection methods and tools for supporting Plagiarism inspection about programs, cultural contents of natural language documents are discussed. Secondly, the technical method for supporting plagiarism inspection of cultural art works by analyzing the drawing characteristics of authors is proposed. Finally, the experimental results show the effectiveness of this paper.
본 논문에서는 대표적인 문화콘텐츠인 게임 등과 같은 프로그램, 자연어 다큐멘트 문화콘텐츠 그리고 중요한 오프라인 문화콘텐츠인 문화예술품에 대해 이를 디지털화하여 표절과 위작 여부 등을 판정하기 위한 기술적 방법론에 대한 고찰과 이를 지원하기 위한 새로운 방법론을 제안하고자 한다. 이를 위해 프로그램 소스 코드, 자연어 다큐멘트 문화콘텐츠에 대한 표절 검출 방법론과 이의 감정 시 도움을 주기 위한 툴 등에 대해 살펴보고자 한다. 끝으로 문화예술품의 표절 및 위작 감정 시 도움을 주기 위한 기술적 방법론을 작자의 드로잉 형태 분석에 의해 제안하고자 하며 실험에 의해 본 논문의 유용성을 입증하고자 한다.