Congestion Control Method of Area of Interest in Distributed Virtual Environment

분산가상환경에서 참여자 관심영역의 혼잡도 조절기법

  • 유석종 (한밭대학교 정보통신컴퓨터공학부)
  • Published : 2004.04.01

Abstract

Previous researches on scalability problem of distributed virtual environment (DVE) have been mainly focused on spatial partitioning of area of interest (AOI). Congestion phenomena by avatar groups in AOI have been neglected relatively However, AOI congestion is highly related to scalability of DVE because it exhausts system resources such as network bandwidth and rendering time, and could be a bar to perform collaboration among participants. In this paper, this will be defined as the problem that must be solved for the realization of the scalable DVE, and a model will be proposed to measure and control congestion situation in AOI. The purposes of the proposed model are to prevent high density of participants in AOI, and to protect stable collaboration in DVE. For evaluation of the performance it is compared with a previous method by defining the resource cost model which is dynamically activated to AOI congestion.

3차원 분산가상환경의 확장성에 대한 연구는 전역적인 공간분할을 통한 관심영역(AOI)의 설정에 초점을 맞추어왔으며 참여자들의 밀집화로 인한 AOI 내의 혼잡성에 대한 부분은 거의 다루어지지 않았다고 할 수 있다. 실제적으로 AOI의 혼잡성은 네트워크 대역폭 또는 렌더링시간 등 시스템 자원을 고갈시키고 참여자간 정상적인 상호작용의 수행을 어렵게 하여 시스템의 확장성과 밀접한 관련이 있음을 알 수 있다. 본 연구에서는 AOI의 혼잡성을 확장가능한 DVE에서 해결되어야 할 문제점으로 정의하고 이에 대한 효과적인 제어메커니즘으로 혼잡도 측정 및 조절모델을 제시하고자 한다. 제안된 모델은 궁극적으로 AOI 내에서 참여자 집단의 고밀도화로 인한 시스템 자원의 고갈방지와 안정적인 상호작용성의 유지를 목표로 하고 있다. 제안된 모델의 성능평가를 위하여 AOI 혼잡도에 동적으로 반응하는 자원비용모델을 정의하여 기존 모델과의 비교 실험을ㆍ수행하였다.

Keywords