Abstract
This paper aims to correlate the micro-mechanical behaviour of tow geometry with applied in-plane forces during deformation of dry woven carbon-fibre fabric. These in-plane forces lead to differences in tow reorganisation during deformation and so changes in the way in which 'lock-up' occurs. In this paper, deformation of micro-mechanical parameters such as tow interval, crimp angle, change in tow amplitude and wavelength are investigated. To observe the micro-deformation of the fabric structure, appropriate specimens from bias extension and biaxial tests are sectioned and observed under the microscope. It was found that different loading conditions cause geometric deferences in the tow architecture. The variation in deformed tow geometry with shear angle is fitted using a simple parametric model.
본 논문의 목적은 탄소섬유 건직물의 토우 구조의 미소 거동과 변형 중의 평면 하중과의 관계를 규명하는 것이다. 평면 하중은 변형 중에 토우들을 재배치하며, 결국에는 잠김 현상을 유발하게 된다. 본 논문에서는 토우 간격, 주름각등의 미소 변형 변수들을 관찰하기 위해 일방향 편향 인장실험과 이축 인장실험을 겪은 시편들을 전단각에 따라 분류하여 현미경을 이용하여 변형 경향을 관찰하였다. 전단각에 따른 변형된 토우 구조의 변화를 간단한 설계 변수 모델을 이용하여 근사하였다.