초록
3GPP 표준의 오류 정정 부호 기법 중의 하나로 채택된 turbo 부호는 그 성능이 Shannon이 제시하는 이론적 한계 값에 근사하기 때문에 많은 관심을 받고 있다. 그러나 계산상의 복잡함과 많은 메모리를 요구한다는 단점이 있고 이를 보완할 수 있는 Log-MAP, Max-Log-MAP, SOVA, sliding window 알고리즘 등이 제안되었다. 본 논문에서는 turbo복호 알고리즘을 부동 소수점 연산과 고정 소수점 연산을 이용하여 구현하였을 때 성능을 해석하였다. 그리고 Log-MAP 알고리즘의 성능에 근사하는 효율적인 고정 소수점 구현 방법을 제안하였다. 이 방법을 Log-MAP과 sliding window 알고리즘에 적용하여 성능을 분석하였다.
Turbo code has been adopted in the 3GPP standard, since its performance is very close to the Shannon limit. However, the turbo decoder requires a lot of computations and the amount of the memory increases as the block size of turbo codes becomes larger. In order to reduce the complexity of the turbo decoder, the Log-MAP, the Max-Log-MAP and the sliding window algorithm have been proposed. In this paper, the performance of turbo codes adopted in the 3GPP standard is analyzed by using the floating point and the fixed point implementation. The efficient decoding method is also proposed. It is shown that the BER performance of the proposed method is close to that of the Log-MAP algorithm.