A Study on Developing the 3D Interaction Program for the Customized e-commerce

주문형 전자상거래를 위한 3차원 주문 프로그램 개발에 관한 연구

  • 이수경 (대덕대학 산업디자인계열) ;
  • 임창영 (한국과학기술원 산업디자인학과)
  • Published : 2004.02.01

Abstract

With the remarkable progression of network and the sophistication of contents, we now see various ways of communication methods in World Wide Web. In such trend, 3D web deserves our attention, which is applied for various areas such as education, game, chatting, e-commerce. Among those, by using 3D contents, e-commerce, especially the customized e-commerce, can give users more rich information about products. However, most of current 3D e-commerce sites are adopting a mere tool-based methods without considering contents and interaction required for the customized e-commerce. So, this paper proposes the direction of developing 3D interaction program for the customized e-commerce, based on a study on the required information elements about products and the interaction of controlling those factors. The evaluation to compare with the existing program is follows by the development of practical program, to give more persuasive reasons on the advantages of 3D e-commerce program.

네트워크 환경이 발전하고 유통되는 컨텐츠의 형태가 복잡해지면서 오늘날의 웹에서는 과거에는 불가능했던 다양한 커뮤니케이션 방식이 나타나고 있다. 이러한 추세 속에서 눈에 띄는 변화 중의 하나가 3차원 웹의 등장으로 관련 기술의 발전과 함께 교육, 게임, 채팅, 전자상거래 등 다양한 분야에 활용되고 있다. 이 중 전자상거래, 특히 주문형 전자상거래는 3차원 컨텐츠를 통해 사용자에게 보다 많은 정보를 제공할 필요가 있는 분야이다. 그러나 현재 개발된 대부분의 3차원 전자상거래 사이트들은 주문형 전자상거래에서 요구되는 컨텐츠나 인터랙션에 대한 사전 고찰 없이 단순한 tool-based 방법론을 채택하여 개발되고 있는 상태이다. 따라서 본 연구에서는 주문형 전자상거래에서 요구되는 3차원 컨텐츠와 인터랙션을 제품의 정보 요소 및 정보 요소 제어와 데이터베이스 연동으로 정의하고 이에 대한 고찰을 바탕으로 주문형 프로그램의 개발 방향을 도출한 뒤 실제 프로토타입을 제작하여 평가하도록 한다.

Keywords