초록
정보기술과 인터넷은 사람들의 정보접근과 의사소통을 보다 자유롭고 빠르게 만드는 삶의 보편적인 도구가 되었다. 경제적 기술적${\cdot}$육체적 장애로 인해 새로운 정보에 대한 접근이 차단되거나 제한된 사람들은 빠른 정보사회에서는 치명적인 불이익을 받게 됨은 분명하다. 정보접근권이 새로운 기본권으로 인식되고 있는 이 때에 모든 사람에게 접근이 허용된 공공도서관에서야말로 시각장애인을 위한 도서관서비스프로그램이 개발되어야 할 것이다. 본 연구는 대전 한밭도서관 시각장애인실에서 시각장애인서비스업무 통계를 분석하고 서비스현장 관찰과 이용자 개별면담을 통해 이용행태와 이용자 요구사항을 조사하였고 담당사서와의 면담을 통해 제공자 관점을 청취하였다. 이러한 조사를 통해 수집된 데이터와 관점을 분석한 후 몇 가지 개선방안을 제안하였으며, 일선 시각장애인실, 국가단위 점자도서관, 복지기관, 정보부처간의 협력네트워크 구축과 역할분담이 가장 시급한 사안임을 확인하였다.
Information technology and internet became necessities of life facilitating communication and information access. Physically handicapped people, who cannot access to new Information easily due to economic, technical and physical handicaps, are likely to live with severe disadvantage in the high-speed information society in which information access right is considered as one of the basic human rights. Therefore, It is highly desirable to develop and improve library service programs for visually imparied at public libraries. In this study, the analyse of service activities for the visually unpaired at Hanbat Public Library and the investigation of user's needs and provider's points of view of staff members through individual Interviews were followed by the propositions gor the Improvement of services at local public libraries. And the consrtuction of cooperative networks with proper role-shares among service rooms for visually Imparired In public libraries, special libranes, social welfare organigations and government offices was confrimed to be the most urgent task.