Abstract
The revolution of information in information society innovates a lot of business processes. and the renewed processes contribute new paradigms of the 21th century. As one of the revolutions, ISO 9000 becomes a standard for developing efficient quality management systems which provide any-time and any-where environments satisfying customer needs. Thus, it becomes important to research on quality management systems for improving quality in information flowing and service domain. In this paper, we describe the applicable direction and the case study of ISO 9001 : 2000 which establishes quality management systems in the domain and hope to help for the Quality enhancement.
정보사회에서의 정보혁명은 많은 분야에서 전통적으로 행하던 업무 프로세스의 변화를 가져왔고 이러한 프로세스를 기반으로 21세기 지식정보사회의 패러다임이 새롭게 형성되어가고 있다. 이러한 환경변화 속에서 ISO 9000은 조직의 품질관리시스템을 개발하기 위한 국제적인 표준이 되었다. 효과적인 품질관리시스템은 기업의 제품 또는 서비스가 언제든지 고객의 요구를 충족시켜 줄 수 있는 환경을 제공하기 때문이다. 이러한 이유로 인해 근래에 정보 유통 서비스 분야의 품질향상을 위한 품질경영시스템의 도입에 대한 연구가 진행되어지고 있다. 본 연구에서는 지식정보의 유통과 서비스에 있어서 질적인 향상을 위한 노력의 일환으로 지식정보 유통${\cdot}$서비스 분야의 품질체계를 확립하는 ISO 9001:2000 인증제도의 도입과 운영에 대한 방향 및 사례를 제시함으로써 지식정보 유통${\cdot}$서비스 품질향상에 도움이 되고자 한다.