Journal of Korean Society for Geospatial Information Science (대한공간정보학회지)
- Volume 12 Issue 1 Serial No. 28
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- Pages.11-20
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- 2004
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- 1598-2955(pISSN)
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- 2287-6693(eISSN)
Evaluation of GPS Data Applicability to Traffic Information Collection after SA Removal
SA해제 이후 GPS데이터의 교통정보수집 적용가능성 평가
- Published : 2004.03.31
Abstract
The purpose of this paper is to evaluate the applicability of GPS data for real-time traffic information collection especially after SA removal. Two major results have been reported. One is the GPS data availability and/or useful data point density for travel time estimation using Circle-X algorithm. 87.23% of data points can be mobilized after SA whereas only 29.94% of data was useful in calculating travel time. The other is the possible reduction of the buffer size that is used for screening the points of all GPS into useful and useless data, respectively. With these outcomes, it is safely expected that the regular GPS alone can provide the data points for real-time travel time estimation instead of the more expensive DGPS system.
GPS오차 중 하나였던 SA(Selective Availability)에 의한 오차의 제거 이후(2000년 5월 1일 기점) GPS 오차의 해제 전후의 교통정보의 신뢰성을 비교하고, GIS-GPS 교통정보수집단계에서의 수집신뢰성을 높일 수 있도록 하는 방안을 제시하는 것이 본 연구의 주요목적이다. 크게 두 가지를 다루고 있는바, 첫 번째는 GPS의 오차의 변화에 대한 것으로 GPS수신기에서 1초마다 수집된 원시데이터에 대하여 SA 해제 전과 후의 정확도를 고정점밀도를 이용하여 분석하였고 그 결과 SA 해제 후에는 도로중심선에서 20m의 범위 안에 전체 GPS 포인트의 87.23%가 포함된 반면 해제 전에는29.94%가 포함되어 SA 해제 이후 GPS데이터의 이용가능정도 및 정확도가 전체적으로 향상된 것을 알 수 있었다. 두 번째는 5분
Keywords