GIS의 패션 산업에의 전략적 전개에 대한 고찰

Strategic deployment of GIS for fashion Industries

  • Lee, Soo-Jin (School of Business, Seoul National University)
  • 발행 : 2004.03.31

초록

최근 GIS는 국내에서 뿐 아니라 외국에서도 마케팅의 의사결정문제와 그에 따른 의사결정지원시스템에 적용이 시도되고 있다. GIS는 강력한 공간분석 기능과 함께 자료의 통합과 그래픽 기능 등을 갖추고 있으며 이와 같은 기능으로 인해 많은 소매 운영자와 생산자들로 구성되는 패션 산업에 있어서 의사결정을 지원하는 하나의 좋은 수단으로서 점차 인식이 확산되고 있다. 이러한 시점에 본 논문에서는 GIS를 패션마케팅에 적용함에 있어서 몇가지 주요한 요소들을 고찰하여 보았다. 이를 위해 현재의 패션마케팅 의사결정문제에 있어서의 주요 이슈에 대한 문제제기에서 출발하여 다속성 의사결정과 다목적 의사결정의 프레임이 어떻게 패션마케팅 의사결정지원에 이용될 수 있는가를 알아보고 이를 실제로 구현하는데 있어서의 한계점 역시 아울러 고찰하여 보았다. 논의의 주안점은 주로 현재의 패션마케팅 의사결정시스템과 GIS 기능의 통합에 두었다.

These days GIS have rapidly deployed as input and solutions to marketing decision making problems and corresponding decision support systems in many countries including Korea. Its powerful spatial analysis tools along with data integration and graphic display capabilities let many retailers and manufacturers in fashion industry to accept GIS as a useful mean for their decision making systems. At this moment, this paper presents many facets of discussions on how GIS be applied to fashion marketing decision making problems. From provoking several questions on current fashion marketing decision making system to explaining multiattribute decision making and multiobjective decision making as tools for decision making analysis and discussing some implementation issues, this paper revealed many aspects of GIS and fashion marketing decision support system from integration point of view.

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