The Influences of Sports On-line Membership on Customer loyalty from the Moderation Roles of Commitment : In terms of the Professional Soccer team

프로축구 구단 온라인 멤버십의 특성과 몰입이 고객 애호도에 미치는 영향

  • 원구현 ((재)강원테크노파크 강원전략산업기획단) ;
  • 정한성 (강원대학교 경영연구소)
  • Published : 2004.10.30

Abstract

This research is to examine the effect of specific Sports On-line membership characteristics on Customer loyalty, the role of the important concept of the three degree of commitment(Continuance commitment, Normative commitment, Affective commitment) in relation marketing. First, discover whether professional team's customer loyalty is influenced by Sports on-line membership through the three degrees of commitment, which is an important parameter in customer relation. Second, find out the effect of currently used online membership characteristics of an off-line company on the three degrees of commitment. To achieve this aim our research team carried out an empirical study by creating an experimental hypothesis and model. The research was conducted by an online survey by 211 supporters of professional football teams. Out of the total 23 were judged untrustworthy by double answers, the empirical study was drawn out from the remaining 188. The empirical study was done by statistical analysis programs SPSS 10.0 and AMOS 4.0. The conclusion of this research is that specific characteristics of Sports on-line membership, Continuance commitment, Normative commitment, Affective commitment plays an important role as a medium in Customer loyalty.

본 연구는 온라인 멤버십 특성이 고객 애호도에 미치는 영향을 알아보기 위해서, 관계마케팅에서 고객관계의 중요한 개념인 몰입의 세 가지 차원(지속적 몰입, 규범적 몰입, 감성적 몰입)의 역할을 확인하고자 하였다. 첫째, 온라인 멤버십이 고객관계의 중요한 매게 변수인 몰입의 세 가지 차원을 통해서 프로구단의 고객 애호도에 영향을 주는지 알아보고 둘째, 현재 활용되고 있는 오프라인 기업의 온라인 멤버십 특성이 몰입의 세 가지 차원에 대한 영향을 알아보고자 하였다. 이러한 목적을 달성하기 위해서 본 연구에서는 온라인 멤버십의 연가설과 연구모형을 설정하고 실증분석을 실시하였다. 본 연구에서는 연구특성상 인터넷상에서 설문조사를 실시하였으며 설문대상은 프로축구 구단의 서포터들을 중심으로 총 211부의 설문을 통해 이중 응답이 불성실하다고 판단된 23부를 제외한 188부를 실증분석에 이용하였다. 실증분석은 SPSS 10.0과 AMOS 4.0 통계분석 프로그램을 이용하여 분석하였다. 연구결과 온라인 멤버십의 특성과 규범적 몰입, 지속적 몰입, 감성적 몰입이 고객 애호도에 중요한 매개적 역할을 하고 있음을 알 수 있었다.

Keywords