References
- 김덕건․김판희, 또래간 집단유형과 교사의 참여가 유아의 문제해결 능력에 미치는 효과, 유아교육연구, 18(2), pp.263-282, 1998
- 김애자, 조력제공자 유형별 스케폴딩이 유아의 도덕적 추론에 미치는 영향, 동아대학교 대학원, 박사학위논문, 1999
- 김판희․김덕건, 유아문제 해결과정에서의 scaffolder 역할에 관한 연구, 유아교육연구, 16(1), pp.63-81, 1996
- 송선희, 근접발달영역을 고려한 교수-학습 방법의 효과성 연구 -컴퓨터 학습과 협동학습을 중심으로-, 고려대학교 대학원 박사학위논문, 1999
- 송선희, Vygotsky와 유아교육철학. 유아교육, 9(1), pp.29-44, 2001
- 심우섭, Vygotsky의 이론과 교육, 춘천교대 논문집, 2002
- 이희주, 교사와 또래와의 상호작용에 따른 비계설정 유형과 문제해결력의 차이분석, 한국교원대학교 석사학위 논문, 2000
- 전윤식, Vygotsky의 ZPD개념에 입각한 아동의 잠재능력과 교수 효과성의 측정, 교육학연구, 30(2), pp.151-175, 1992
- 정덕희, 유아의 프로젝트 활동에서 영어작문 스캐폴딩과정 분석. 중앙대학교 대학원. 박사학위논문, 2001
- 정은영, 근접발달이론에 따른 교사와 또래와의 상호작용이 문제해결력과 학습태도에 미치는 효과, 한국교원대학교 대학원 석사학위논문, 2002
- 한순미, 귀납적 추론과제에서의 아동의 근접발달의 측정, 숙명여자대학교 박사학위논문, 1993
- 한순미, Vygotsky와 교육: 문화-역사적 접근, 교육과학사, 1999
- 한은숙, Vygotsky 이론에 의한 성인과 유아의 상호작용과 유아의 문제해결과의 관계, 중앙대학교 대학원 박사학위논문, 1996
- 최희선, 협동학습을 위한 상호작용 유형과 비계설정에 관한 연구 -문자 언어 학습을 중심으로-, 한국교원대학교 대학원 석사학위논문, 2002
- Berk, L. E., & Winsler, A., 비계설정 Children's Learning : Vygotsky and Early Childhood Education. Washington, DC : NAEYC, 홍용희 역, 어린이들의 학습에 비계설정 : Vygotsky와 유아교육, 서울: 창지사, 1995
- Brown A. L, & Ferrara, R. A., Diagnosing zones of proximal development. In J. V. Wertsch (Ed.), Culture, communication, and cognition: Vygotskian perspectives (pp. 275~305). New York: Cambridge University Press, 1985
- Cole, M., Cognitive development and formal schooling: The eveidence from cross -cultural research. In L. C. Moll (Ed.), Vygotsky and education: Instructional implications and applications of sociohistorical psychology (pp.89-110). New York: Cambridge University press, 1990
- Damon, W., Peer education : The untapped potential. Journal of Applied Develop-mental Psychology, 5, pp.331-343, 1984 https://doi.org/10.1016/0193-3973(84)90006-6
- Damon, W. Problems of directions in socially shared cognition. WC: APA, 1991
- Dornbusch, S. M., Ritter, P. L., Leiderman, P. H., Roberts, D. F., & Fraleigh, M. J., The relation of parenting style to adolescent school performance. Child Development 58, pp.1244-57, 1987 https://doi.org/10.2307/1130618
- Ellis, S., & Rogoff, B., The strategies and efficacy of child versus adult teachers. Child Development, 53, pp.730-735, 1982 https://doi.org/10.2307/1129386
- Fantuzzo, J. W., King, J. A., & Heller, L. R., Effects of reciprocal peer tutoring on mathematics and school adjustment: A component analysis. Journal of Educational Psychology, 84, pp.331-339, 1992 https://doi.org/10.1037/0022-0663.84.3.331
- Gillies, R. M. & Ashman, A. F. Behavior and interaction of children in cooperative groups in lower and middle elementary grades. Journal of Educational Psychology, 90, pp.746-757, 1998 https://doi.org/10.1037/0022-0663.90.4.746
- Kewley, L., Peer collaboration versus teacher-directed instruction : How two methodologies engage students in the learning process. Journal of Research in Chilldhood Education, 13, pp.27-32, 1998 https://doi.org/10.1080/02568549809594724
- Moll, L. C. (Ed.), Vygotsky and education: Instructional implications and applications of sociohistorical psychology. New York: Cambridge University Press, 1990
- Palinscar, A. S., & Brown, A. L., Reciprocal teaching of comprehension-fostering and comprehension-monitoring activities. Cognition and Instruction, 1(2), pp.117-175, 1984 https://doi.org/10.1207/s1532690xci0102_1
- Pratt, M. W., Kerig, P., Cowan, P. A., & Cowan, C. P., Mothers and fathers teaching 3-year-olds: Authoritative parents and adult scaffolding of young children's learning. Developmental psychology 24, pp.832-39, 1988 https://doi.org/10.1037/0012-1649.24.6.832
- Radziszwska, B. & Rogoff, B. The influence of adult and peer collaboration on children's planning skills. Development Psychology, 24, pp.840-848, 1988 https://doi.org/10.1037/0012-1649.24.6.840
- Scribner, S., Vygotsky's uses of history. In Wertsch, J.V.(Ed), Culture, communication, and cognition: Vygotskian perspectives. N.Y.: Cambridge University Press, 1985
- Steinberg, L., Elmen, J., & Mounts, N., Authoritative parenting, psychosocial maturity, and academic success among adolescents. Child Development 60, pp. 1424-1436, 1989 https://doi.org/10.2307/1130932
- Vygotsky, L. S., Thought and language. Cambridge, MA: MIT Press. (originally published in Russia in 1934). 신현정 역 (1985). 사고와 언어. 서울 : 성원사, 1962
- Vygotsky, L. S., Mind in society: The development of higher psychological processes. Cambridge, MA: Havard University Press. 조회숙. 황해익. 허정선. 김선옥 역(1994). 사회 속의 정신: 고등심리 과정의 발달. 서울 : 성원사, 1978
- Wertsch, J. V., Vygotsky and the social formation of mind, Cambridge, MA: Havard University Press, 1985