중학생 봉사활동 유형과 지도기관에 따른 자아개념 변화의 분석

The Analysis of the changes in self-concept of middle school students by the types of volunteer activities and guiding organizations

  • 투고 : 2004.09.24
  • 심사 : 2004.11.24
  • 발행 : 2004.12.31

초록

The purpose of this study is to provide the basic data to activate the operation of the volunteer activities. The specified subjects for this study are how different is it in the changes of the self-concept and the satisfaction and the intention of the continuance of volunteer activities according to the type of volunteer work and guiding organization for middle school students. For this study, 64 students, the homogeneous ability group, were intentionally assigned in the preliminary inspection of self-concept and 16 students were randomly allocated respectively for 4 groups. The consequences based on the result are as follow: First, it has more influence with the group activities than the individual on the changes in the self-concept. But, there isn't meaningful difference by each guiding organization. Therefore, the school has to provide with activating middle school student's activities by developing various weekly and monthly club volunteer activities. Second, for the satisfaction and the intention of continuance among the guiding organization, it has meaningful difference in the group activities only, not in the individual ones. It gives the ground for the government to provide intensified support to the leaders of the group and grant the incentives to the group of distinguished activities, in the perspective of developing sociality, promoting the group volunteer activities.

키워드

참고문헌

  1. 교육개혁위원회, 신교육체제수립을 위한 교육개혁방안, 교육부, 1995
  2. 김동배.조학래, 청소년자원봉사의 길잡이, 동인, 1996
  3. 김성국, 청소년 자원봉사 활동의 실태 조사에 대한 연구, 건국대 석사학위 논문, 건국대 사회과학 대학원, 2001
  4. 남쌍옥, 봉사대상과 봉사지도 방식에 따른 봉사효과의 차이, 경남대학교 석사학위 논문, 경남대학교 교육대학원, 1999
  5. 류형우, 청소년 자원봉사 활동의 활성화 방안에 관한 연구, 단국대 석사학위 논문, 단국대 대학원, 2000
  6. 송 순, 청소년 자원봉사 활성화에 관한 연구, 원광대 박사학위 논문, 원광대학교, 2001
  7. 이신자, 자원봉사활동의 실태 및 활성화 방안, 대전대 석사학위 논문, 대전대 행정대학원, 2001
  8. 이이남, 자발적 봉사활동 지도가 학생의 인성 형성에 미치는 효과 분석, 전라북도 교육청, 1998
  9. 이형진, 중학생 자원봉사활동 증대를 위한 유인요소에 관한 연구, 대구효성 카톨릭대 석사학위논문, 대구효성카톨릭대 대학원, 2000
  10. 조옥자, 자원봉사활동에 관한 중학생의 인식과 요구, 중앙대 석사학위 논문, 서울 중앙대 교육대학원, 2002
  11. 차타순, 자기애적 성격성향과 소외감의 관계, 수산해양교육연구, 14(1), pp.27-42, 2002