Building a Stereoscopic Display System for 3-D Spatial Data Analysis

3차원 공간 자료 분석을 위한 입체형 시각화 시스템 구축

  • Published : 2004.05.01

Abstract

Immersive virtual reality has been used in areas of oil and gas exploration for visualization and analysis of various spatial data, such as wireline logs, 3-dimensional seismic data volume, formational boundaries, fault, and some other reservoir characteristics. Although virtual reality is a valuable tool in this area, in most cases, it requires a large budget. This paper describes the construction of a single screen, passive stereo, virtual reality, display system based on commodity, or otherwise, low-cost components. The core elements of the system are a PC with a two-channel 3-D graphics, two projects, and a polarized stereo. There are many options available for the major elements of such a system, and the basic system can be modified or adapted to many different styles of use.

몰입형 가상현실 시스템은 석유탐사를 위한 목적으로 다양한 지하정보 즉, 검층자료, 3차윈 탄성파 자료, 지층면, 단층, 기타 저류층 특성 등을 시각화하고 분석하는 데 사용되고 있다. 가상현실 시스템은 매우 편리한 도구이나 대체로 고가이다. 여기서는 시중에서 쉽게 구입할 수 있는 일반 전자부품으로 3차원 공간 자료를 한 개의 스크린에 시각화하는 수동형 가상 현실 시각화 시스템을 구성한 사례를 제시하였다. 이 시스템은 2채널 3차원 그래픽 카드를 장착한 PC 1개와 2개의 프로젝터, 편광 안경으로 구성된다. 이러한 시스템은 용도에 따라 다양한 형태로 기본 부품들을 선택하여 제작할 수 있다.

Keywords

References

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