Mobile Phone and Extension of Human Communication

이동전화와 인간 커뮤니케이션의 확장

  • Published : 2004.11.14

Abstract

Mobile phone media have extended the terrain of human communication. Starting from the notion of McLuhan, this study suggests that the extension of human communication is a concept of multiple dimension, such as 'extension of function' and 'extension of ego' Mobile phone speed the pare and efficiency of life, but also allow more flexibility at business and professional levels as well as family and personal life. On the other hand, mobile phone is also conceived as a personality kit, that is as a symbol of user's identity. So we ran classify the mobile phone users as a typology of motivation. Group I, entitled 'hyper-coordination', has high instrumental and high expressive motivation. Group II(='instrumental') is high instrumental but low expressive. Group III(='expressive') is low instrumental and high expressive, and Group IV(='minimal') is low in both instrumentality and expressiveness of mobile phone use. Then would the hyper-coordination group have different usage pattern with the other groups? A sample of 482 university students completed survey questionnaire. , which states hyper-coordination group would most frequently make calls and text, and have largest extensity and variety of usage, is supported statistically. states that hyper-coordination group would have larger and deeper social network than the other groups. This hypothesis is also supported with statistics.

이 연구는 맥루한의 '인간 확장' 개념으로부터 출발해, 이동전화가 매개하고 있는 인간 커뮤니케이션 확장 개념이 어떤 차원들로 구성되어 있는지를 논증해보고, 이들 각 차원의 상호작용에 의한 구체적인 이동전화 이용행태와 사회적 관계의 확장의 양상을 실증적 자료를 바탕으로 검증하고자 했다. '이동성'과 '개별성'이라는 이동전화의 매체적 특성은 인간 커뮤니케이션의 '기능 확장'과 '자아 확장'이라는 두 개의 차원 흑은 영역을 견인하고 있으며, 이는 이동전화의 도구적 이용동기와 표현적 이용동기에 각각 조응하고 있음을 밝혀 보았다. 나아가 설문조사방법을 통해 수집된 자료를 분석한 결과, 이용동기의 두 차원의 상호작용 결과, 이동전화 이용자들의 이용행태와 사회적 관계의 확장은 다양한 양상으로 전개되는 것으로 나타났다. 결론적으로 이동전화가 견인하고 있는 인간 커뮤니케이션의 확장은 일률적인 내용과 방향으로 전개되는 것이 아니라, 확장 개념의 두 차원이 상호작용함으로써 불균등한 양상으로 진행되는 것을 알 수 있었다.

Keywords