Abstract
As time passes, bridge structures require extension work on bridge in use from various effects such as social economical, or traffic environment change. When the concrete is poured at the connection of extension work initial curing concrete is influenced by vibration of vehicles that are passing through the old bridge superstructure. Concrete at early curing stage in construction site should be properly protected, enough to have established sufficient integrity to withstand outside vibration, impact etc. Currently there is no standard specification or regulation in our country. In this paper, experimental variables were divided by vibration velocity and time of loading, and concrete compressive strength and bond strength were measured.
도로 구조물인 교량은 시간이 경과함에 따라 사회적, 경제적, 또는 교통환경 변화 등 여러 가지 원인에 의해서 공용중인 교량에 확장 공사를 수행하게 된다. 교량의 확장 공사 구간 중 신$\cdot$구 콘크리트 접합부 최종 연결 콘크리트를 타설할 때, 기존 교량의 상부에 통행중인 차량의 동하중에 의해 발생되는 진동이 양생 중 콘크리트 구조물에 영향을 미치게 된다. 초기양생중인 콘크리트가 소정의 강도를 유지하기 위하여 외부로부터의 진동이나 충격 등에 적절히 보호되어야 함에도 불구하고 현행 설계기준에는 명확한 규정이 없는 실정이다. 따라서, 본 논문에서는 초기양생중인 콘크리트에 임의의 진동을 가력하고, 진동속도와 진동 가력 시간으로 실험변수를 구분하여 콘크리트의 압축강도와 부착강도에 대한 특성평가를 수행하였다.