Development of Spreadsheet to Support Probability and Statistics Studying in Primary School

초등학교 확률과 통계학습 지원을 위한 스프레드시트의 개발

  • Bae, Young-Kwon (Korea National University of Education, Dept. of Computer Education) ;
  • Lee, Tae-Wuk (Korea National University of Education, Dept. of Computer Education) ;
  • Park, Phan-Woo (Daegu National University of Education, Dept. of Computer Education)
  • 배영권 (한국교원대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 이태욱 (한국교원대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 박판우 (대구교육대학교 전산교육과)
  • Published : 2003.11.30

Abstract

According to the operation guide book concerning the educations of Information Communication, Art for Primary and Middle school issued by Ministry of Education, Korea, 2001, it revealed many things as to an Spread Sheet's paradigm, that is, as to an useful program in Science, Practical course, Moral, Physical education and Society. However it can be said that the existing Spread Sheet is more or less unconvenience to use for pupils. Because most of pupils generally feel constrained to the functional formula and also when a complicated menu of Spread Sheet would be made the most of it. Moreover, from a certain point of view, it is somewhat too difficult to use the program as they feel intuitionally taking a look at it. This very thesis in order to support a part of probability and statistics for pupils were observed sincerely.

2001년 교육부, 초 중등학교 정보 통신 기술 교육 운영지침 해설서에 따르면 교과에서의 스프레드시트의 활용에 대해 수학 교과 이외에 과학, 실과, 도덕, 체육, 사회에서 활용 가능한 프로그램으로 제시하고 있다. 그러나, 기존의 스프레드시트는 아동들이 사용하기에는 다소 불편하다. 아동들은 복잡한 함수식을 어려워하며, 복잡한 메뉴들이 교과학습에 활용될 때는 학습목표달성에 오히려 방해가 된다. 또한 구이 측면에서 볼 때 아동들이 직관적으로 보고 느낀 대로 프로그램을 활용하기에는 어려움이 있다. 본 논문에서는 초등학생의 확률 및 통계부분 지원을 위한 스프레드시트를 연구하였다.

Keywords