Managing a Project-based Subject of Large Credit in an Undergraduate Course

대단위 학점(9학점) 프로젝트수행 수업 사례 연구

  • Ok Bo-Myoung (School of Computer & Information Engineering, Youngsan University) ;
  • Shin Dong-Gui (School of Network and Information Engineering, Youngsan University) ;
  • Park Mi-Keung (School of Computer & Information Engineering, Youngsan University)
  • 옥보명 (영산대학교 컴퓨터정보공학부) ;
  • 신동귀 (영산대학교 네트워크정보공학부) ;
  • 박미경 (영산대학교 컴퓨터정보공학부)
  • Published : 2003.12.01

Abstract

The objective of our large credit project-based undergraduate subject is to help students to combine programming language skills and learned algorithms into a complete IT solution. This paper describes our experience in running an undergraduate 9 credit project-based subject 'Enterprise Solution Development' of Youngsan University. Proven educational effect showed that solution development experience helps students be more competitive in the job market thus makes contribution in human resource development.

대단위 학점 프로젝트 수행 수업의 목적은 대학의 IT 교육을 통해 학습한 프로그램 언어와 알고리즘을 하나의 완성된 IT 솔루션으로 만드는 작업을 수행하는 것이다. 이 논문은 영산대학교 IT 3개학부(컴퓨터정보공학부, 네트워크정보공학부, 멀티미디어공학부)에서 공통 개설한 "엔터프라이즈 솔루션 개발(9학점)"이란 과목에서 시행한 프로젝트 수행 수업의 진행 과정과 결과에 대해 기술하고 있다. 학습효과를 조사하여 보면 프로젝트 수행으로 인한 학생들의 솔루션 개발 경험은 직무재교육이 필요 없는 실무능력을 갖춘 인재양성에 기여하고 있다.

Keywords

References

  1. 김기현(2002). 협동학습의 적용 사례 연구. 공학 교육연구. 5(2). 36
  2. 김진형.이강혁(2001) , 문제해결 중심의 컴퓨터-소프트웨어 교과과정 제안. 정보과학회지. 19(12), 6
  3. 류성열.여호영(1995). 소프트웨어 프로젝트 관리론. 홍릉과학출판사. p 4
  4. 이주헌(1994). 실용 프로젝트 관리론. 볍영사. p 36