컴퓨터교육학회논문지 (The Journal of Korean Association of Computer Education)
- 제6권2호
- /
- Pages.165-173
- /
- 2003
- /
- 1598-5016(pISSN)
- /
- 2733-9785(eISSN)
학습공동체의 학습동기 촉진을 위한 감성 게시판의 설계 전략 탐색: 이모티콘과 색채 활용을 중심으로
Design of Emotional Bulletin Board to Support Learning Motivation of CoP in Web-Based Learning Environment: Based on Emoticon & Color
- 투고 : 2003.03.10
- 심사 : 2003.04.07
- 발행 : 2003.04.30
초록
웹 기반 교육은 시간적, 공간적으로 분산되어져 있는 학습자들이 웹을 통해 학습이 이루어지는 형태로써 전통적인 학습 환경과 달리, 학습자의 적극적인 참여의지가 필요하다. 여기에서 참여의지는 학습동기의 중요한 한 측면으로 볼 수 있다. 그러나 기존의 웹 기반 수업 설계는, 학습자의 인지적인 측면만을 고려하는 것이 대부분이다. 따라서 본 연구에서는 학습자의 학습동기를 촉진하기 위한 '감성게시판'의 설계 전략을 제시하고자 한다.
Learners in web-based learning environment have to keep a stronger will for their study than those in traditional learning environment. Here, this strong will can be told as learner's motivation which is emotional aspects. However, most web-based instructional designs have been based on learner's cognitive aspects. Therefore, this study focused on presenting the strategies for the design of emotional bulletin board and its concrete interfaces.
키워드